سکوت مقابل جسارت‌ها به انقلاب در سایه نظام برای ما گران است

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

معاون توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌ها مطرح کرد؛

سکوت مقابل جسارت‌ها به انقلاب در سایه نظام برای ما گران است

سکوت مقابل جسارت‌ها به انقلاب در سایه نظام برای ما گران است

مهدی رمضانی گفت: برای ما گران است که در سایه نظام جمهوری اسلامی و خونی که شهدا به آن هدیه کرده‌اند، اتفاقاتی رخ دهد که اصل موضوع به سادگی مورد جسارت و اهانت قرار گیرد و ما سکوت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه جایزه ادبی «چهل چراغ» همزمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر با حضور جمعی از فعالان عرصه شعر و ادب همچون رضا اسماعیلی، راضیه تجار، محمدعلی گودینی، کامران پارسی‌نژاد، نغمه مستشار نظامی و همچنین مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد، محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، به همراه جمعی از برگزیدگان این جایزه ادبی، در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، برگزار شد.

در ابتدای این‌برنامه، راضیه تجار دبیر انجمن قلم درباره برگزاری این جایزه ادبی گفت: در فرهنگ ما عدد ۴۰ پیوسته جایگاه ویژه و ارزشمندی داشته است. گویی در سیر تکوینی، عدد ۴۰ از خامی در آمده و رسیده‌تر شده است، یا مانند فردی که پس از ۴ دهه از عمر خود به بلوغ فکری رسیده است. در روایات آمده است هنگامی که بنده به ۴۰ سالگی رسید خداوند به ۲ فرشته مراقبش می‌گوید، از این پس به او سخت گیرید و کارهایش را ثبت کنید. چون شخصیت انسان تا چهل سالگی شگل گرفته و از آن پس تحولات درونی در او سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: با گذر ۴ دهه از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی که بر پایه اندیشه و ایمان بود، بسیاری از مراکز هم‌خون و هم‌ریشه سعی کردند ارادت خود را به این مهم نشان دهند. انجمن قلم هم به سهم خود در تلاش بود تا فراخوانی را در دو زمینه شعر و داستان اعلام و از علاقه‌مندان دعوت کند تا آثار تازه و خلاقانه خود را در موضوعات پیشنهادی به دبیرخانه انجمن بفرستند. ما برای چهل‌چراغ رویای بزرگی در سر داشتیم و نمی‌توانستیم به فراخوان بسنده کنیم. از این رو هیاتی تشکیل دادیم و به دیدار وزیر ارشاد رفتیم و با چند نهاد چون حوزه هنری تماس گرفتیم، اما کمک‌های موجود در این زمینه به علت شرایط تحریم یا نبود یا بسیار مختصر بود.

این‌عضو انجمن قلم در ادامه با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی برای همکاری در برگزاری این جایزه ادبی گفت: جا دارد از دبیرکل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که همواره در کنار انجمن قلم بودند، تشکر کنم و امروز بسیار خوشحالیم که با چاپ دو مجموعه در زمینه شعر و داستان از آثار برگزیده و تقدیری و منتخب جشنواره «چهل چراغ»، می‌توانیم از شاعران و نویسندگانی تجلیل کنیم که احساس تعهد و ذوق خود را در آثار خود به نمایش گذاشتند.

تجار در پایان گفت: انجمن قلم امکان تبلیغ گسترده به وسیله صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغاتی را نداشت اما بازهم به میدان آمد ولی این همه آنچه نبود که در باب ۴۰ سالگی انقلاب باید انجام می‌شد. این آغاز راه است و امیدواریم در ادامه مسیر باز هم تنها نمانیم.

ضرورت پرداختن نویسندگان و شاعران به ارزش‌های انقلاب

رضا اسماعیلی عضو دیگر انجمن قلم ایران هم در این‌نشست، درباره لزوم برگزاری این جایزه ادبی گفت: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله با دفاع مقدس روبه رو شدیم و آن سال‌ها ذهن و زبان نویسندگان و شاعران را به سمت این رخداد بزرگ برد. به همین دلیل آنگونه که شایسته است، انقلاب اسلامی، مضامین و مباحث مربوط به آن و فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی، توسط شاعران و نویسندگان به صورت کامل روایت نشد. اما با پایان یافتن جنگ انتظار می‌رفت که جامعه ادبی و هنرمندان ما ذهن و زبان‌شان متوجه انقلاب اسلامی شود که به هر صورت این اتفاق نیفتاد و ادبیات ما دچار نوعی روزمرگی شد.

وی افزود: در آستانه چهل‌سالگی انقلاب این ضرورت بیشتر مشخص و عیان شد و در همه نهادهای فرهنگی این دغدغه ایجاد شد تا برای انقلاب کاری انجام دهند؛ چرا که باید تاریخ انقلاب و فراز و نشیب‌های آن در زبان و ادبیات ثبت و ضبط و احیا شود. ما نیز در انجمن قلم برنامه‌های بسیاری برای بزرگداشت چهل سالگی انقلاب برنامه ریزی کردیم که با توجه به محدودیت‌های فراوان، کمک‌های موردنظر محقق نشد. در نهایت با توافق با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری‌های مشترکی آغاز کردیم که این جایزه ادبی نیز با همکاری نهاد برگزار شده است.

اسماعیلی گفت: آثاری که به دبیرخانه انجمن رسید، آثار مقبولی بود که پس از جمع‌آوری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در هر بخش شعر و داستان ۴۰ اثر به مرحله بعد راه یافت که در نهایت در هر بخش ۱۰ اثر به عنوان آثار برگزیده در این مراسم معرفی و تقدیر می‌شوند. ضمن اینکه آثار منتخب نیز در دو مجلد با عنوان «چهل چراغ» تدوین و منتشر شده که در ادامه رونمایی خواهد شد.

حمایت از جریان ارزشی و متعهد به انقلاب افتخار ما است

در ادامه این‌نشست، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه خود می‌داند با افتخار در کنار جریان متعهد و ارزشی انقلاب باشد و از عزیزانی که در این عرصه تلاش می‌کنند، در حد بضاعت و امکانات موجود نهایت حمایت را داشته باشد. برای این حمایت هم هیچ ابایی نداریم که آن را فریاد بزنیم و بیان کنیم. البته این حمایت نافی حمایت‌ها از سایر اتفاقات و برنامه‌های مورد نیاز نیست.

وی با تأکید بر لزوم حمایت صریح از جریان ارزشی و متعهد در حوزه شعر و ادبیات، گفت: در محتوا باید این اختیار را برای مردم قائل بود که خود اثر خوب را با عقیده و سلیقه خود انتخاب کنند. مردم مختارند محتوای مورد نظرشان را انتخاب و مطالعه کنند، اما این موضوع وظیفه ما نسبت به انقلاب اسلامی، جریان انقلاب، شعر و قلم متعهد را نفی نمی‌کند و متاسفانه گاهی پیش می‌آید که برخی دوستان از بیان آن‌چه که ما مدیونش هستیم ابا دارند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها در ادامه گفت: ان‌شاءالله خون شهید حاج قاسم سلیمانی با رهنمود و هدایت‌های مقام معظم رهبری پیش‌برنده گام دوم انقلاب خواهد شد و اگر ۴ دهه برای این انقلاب هزینه شده تا ما در این نقطه بایستیم، ما هم در عرصه فرهنگ و ادب باید پای این جریان باشیم، سینه سپر کنیم و با همت دوستان و هدایت بزرگان خیلی صریح و شفاف مسیر را جلو برویم. همه حکومت‌ها و نظام‌ها از جریانات متعلق به خود حمایت می‌کند، به خصوص انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی که پایه و اساس آن ارزش‌ها و مقدسات اسلامی است.

رمضانی با اشاره به مجاهدت‌های صورت‌گرفته برای ادامه راه انقلاب در کشور، گفت: درست است که بعضا ضعف امثال بنده باعث شده که لطماتی به ساحت انقلاب وارد شود، اما این باعث نمی‌شود که اصل انقلاب که یک اتفاق مقدس بوده و خون‌های فراوانی برای آن رفته، نادیده گرفته شود. از صدر اسلام تا امروز صدها قاسم سلیمانی جان خود را فدا کرده‌اند تا این جریان ادامه پیدا کند. باتوجه به اتفاقاتی که در حوزه ادبیات و شعر رخ داده، کمی برای ما گران است که در سایه نظام جمهوری اسلامی و خونی که شهدا به آن هدیه کرده‌اند، اتفاقاتی رخ دهد که اصل موضوع به سادگی مورد جسارت و اهانت قرار گیرد و ما سکوت کنیم. این جایگاه، این تریبون و قلم‌ها برای همین است که نگذاریم چنین اتفاقاتی رخ دهد. برخی عنوان می‌کنند مطرح کردن این مسایل موجب ترویج آن می‌شود، ولی قبح سکوت در برابر آن بیشتر از مطرح کردن آن است. در این موارد غیرت و همیت ما نباید اجازه دهد که چنین مسائلی به راحتی مطرح شود. امیدوارم همیشه در این مسیر که برای آن زحمت کشیده شده و کشیده خواهد شد و برایش هزینه داده‌ شده و داده خواهد شد، برقرار و پایدار باشید.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه جایزه ادبی چهل‌چراغ، برگزیدگان ضمن خوانش بخش‌هایی از داستان‌ها و شعرهای برگزیده خود، مورد تقدیر قرار گرفتند.

به‌این‌ترتیب، در بخش «شعر» از علی فردوسی، علیرضا رجبعلی‌زاده، ثریا عبدی، زینب بندری، محمد الهی‌پور، مصطفی توفیقی، سارا جلوداریان، محمد حسین مهدویان، محسن کاویانی و در بخش «داستان» از معصومه کریمی، مهدیه جلالی، پژمان سرلک، فلورا شاهرخ آبادی، سمیه مهربان، سیده‌زینب سیدیوسفی، عرفان ستاری جاوید، شبنم شیرازی و مصطفی رضایی و حسن زند، تقدیر به عمل آمد.

همچنین در انتهای این مراسم نیز از مجموعه «چهل چراغ» شامل دو عنوان کتاب از اشعار و داستان‌های برگزیده این جایزه ادبی، رونمایی شد.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران