از جنجال برف روی گنبد شیخ لطف الله تا لغو سفر خارجی ها به ایران

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

از جنجال برف روی گنبد شیخ لطف الله تا لغو سفر خارجی ها به ایران

از جنجال برف روی گنبد شیخ لطف الله تا لغو سفر خارجی ها به ایران

لغزش برف روی بخش های مرمت شده گنبد شیخ لطف الله، لغو ایرلاین های خارجی و کنسلی سفر خارجی ها به ایران و تسهیلات به کارگاههای صنایع دستی از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته پس از آنکه تعدادی از ایرلاین‌های خارجی پروازهای خود را به مقصد ایران لغو کردند، بسیاری از آژانسداران هم نگران لغو تورهای ورودی خود شدند چرا که برخی از تورهای ورودی پس از سقوط هواپیمای اوکراینی کنسل شد. مانند تورهای ژاپنی و چینی.

در این میان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی که بیشتر در حوزه خروج مسافر اقدام می‌کند، اعلام کرد که این کنسلی تا ۷۰ درصد پیش رفته است در حالی که نایب رئیس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار مهر گفت که این آمار را الان نمی‌توان اعلام کرد و باید چند روزی بگذرد تا این لغو تورها خود را نشان دهد.

تکذیب آمار ۷۰ درصدی لغو تورها

ولی تیموری معاون گردشگری کشور با رد لغو ۷۰ درصدی تورهای ورودی به دلیل اتفاقات اخیر، گفت: قطعاً کسی نمی‌تواند منکر تأثیر بد اتفاقات اخیر در صنعت گردشگری باشد ولی این موضوع می‌تواند با آرامشی که کشور می‌گیرد، حل شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درباره لغو پروازهای خارجی گفت: پروازها کنسل شده‌اند، پس سازمان هواپیمایی حالت فورس ماژور را برای بلیت‌ها در نظر می‌گیرد. طبیعتاً پس از آن به محض اعلام سازمان هواپیمایی مبنی بر لغو پروازها، هتل‌ها هم صددرصد همکاری‌های لازم را خواهند کرد. چون این موضوع در قراردادهای جامعه تورگردانان و هتل‌ها آمده است.

تیموری همچنین در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس انجمن دفاتر مسافرتی مبنی بر لغو ۷۰ درصد تورهای ورودی گفت: این انجمن بیشتر در حوزه خروج گردشگر فعالیت می‌کند تا ورود گردشگران به کشور. ما اکنون آمار دقیقی از لغو تورهای ورودی به کشور نداریم. بنابراین به بررسی بیشتر نیاز است. من نمی‌دانم این آمار ۷۰ درصدی را بر چه اساسی اعلام کرده‌اند! ما از این مسائل زیاد داشته‌ایم؛ مانند خروج آمریکایی‌ها از برجام و یا پرواز پهپادها. ولی تمام این مسائل را حل کرده‌ایم و طبیعی است در این شرایط تعدادی از تورها کنسل شود.

وی ادامه داد: البته الان در فصل «های سیزن» نیستیم که بگوییم لغو تورها خود را نشان داده است. بنابراین توقع می‌رود همکاران ما حرفه‌ای عمل کنند. به هرحال وقتی کشوری در مدت زمان کوتاهی در حالت التهاب قرار می‌گیرد، طبیعی است از تعداد سفرها کم شود. پرواز هم یکی از آیتم‌هایی است که نشان می‌دهد مسافر به کشور می‌آید و برای ما مهم است. این موضوع را با سازمان هواپیمایی پیگیری می‌کنیم.

در هفته گذشته برخی از ایرلاین‌های خارجی مانند هواپیمایی امارات اعلام کرده پروازهای تاریخ ۸ ژانویه تا ۸ فوریه لغو شده است. هواپیمایی اطلس گلوبال هم اعلام کرده پروازهای این شرکت در مسیرهای آمستردام، لندن و پاریس تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۰ لغو و تمام بلیت‌های صادرشده در این مسیرها لغو و استرداد کامل می‌شود.

اطلس گلوبال گفته در صورت اصرار مسافر برای استفاده از بلیت، فقط مسیرهای یک طرفه خروج از تهران تا تاریخ ۲۲ ژانویه و یا مسافرانی که بخشی از مسافرت خود را انجام داده و بازگشت آنها قبل از تاریخ ۲۲ ژانویه است، می‌توانند از بلیت جایگزین در ادامه مسیر استانبول به این مقاصد پروازی استفاده کنند.

انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به وزیر میراث فرهنگی نامه نوشت

انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به وزیر میراث فرهنگی نامه نوشت

حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پی لغو برخی پروازهای خطوط خارجی به ایران در این‌نامه نوشته است: «در شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط خاص منطقه و لغو گسترده تورهای ورودی، احتمال بروز ضرر و زیان مالی دفاتر و آژانس‌های هواپیمایی که در زمینه ورود گردشگر به ایران فعالیت دارند، وجود دارد. بنابراین دستور فرمائید به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی دفاتر و آژانس‌های فعال در حوزه تورهای ورودی هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذیربط و خصوصاً جامعه هتلداران کشور برای همکاری در لحظات فورس ماژور مبذول شود.»‌

سرایت اجرای تورهای گردشگری بدون‌خرید به ایران

در این هفته همچنین خبرگزاری مهر در گزارشی درباره اجرای تورهای گردشگری NO SHOPPING در ایران نوشت و اعلام کرد که آژانس‌های مسافرتی کارگزار در خارج از کشور به آژانس‌داران ایرانی اعلام می‌کنند توری که فروخته‌ایم خرید ندارد. یعنی راهنمای تور اجازه بردن گردشگران به مراکز خرید را ندارد. آنها فقط قرار است از مراکز دیدنی ایران بازدید کنند. این نوع‌تور در کشورهای دیگر هم رایج است به‌ویژه در چین و ترکیه.

در کشورهای دیگر، این یک روال است و کارگزاران و برگزار کنندگان تور، از پیش با فروشندگان صحبت می‌کنند تا اگر مسافر از آنها خریدی کرد، درصدی از آن خرید به شرکت داده شود. از آن درصد هم به راهنما مبلغی تعلق می‌گیرد. ولی در ایران این ساز و کار وجود ندارد. معمولاً این کمیسیون در ایران به راهنمای ایرانی یا خارجی و یا حتی راننده تعلق می‌گیرد ولی در کشورهای دیگر این کمیسیون بین فعالان برگزاری آن تور تقسیم می‌شود.

اعلام برنامه‌های گردشگری صدا و سیما در نوروز ۹۹

این هفته چهل‌وپنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد و مسئولان بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما، برنامه‌های خود را در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در نوروز ۹۹ معرفی کردند.

در این برنامه فرشید شکیبا سرپرست حوزه قائم مقامی رئیس مرکز سیمای استان‌ها گفت: ما کلیپ‌ها و مستندهای جذاب گردشگری را تولید کرده‌ایم که حتی برخی از آنها در قطارها نیز پخش می‌شود. بیش از ۱۰۰ عنوان کلیپ بین ۴ تا ۷ دقیقه تولید شده است. «شبکه شما» به‌عنوان شبکه گردشگری فعالیت دارد و روزانه سه ساعت از برنامه‌های خود را به گردشگری اختصاص می‌دهد.‌

ده هزار تومان اعتبار برای جذب گردشگر در بودجه ۹۹

۱۰ هزار تومان اعتبار برای جذب هر گردشگر در بودجه ۹۹ وزارت میراث

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت بخش وزارت میراث فرهنگی در لایحه بودجه ۹۹ پرداخت طبق این بررسی اعتبار پیش‌بینی شده برای جذب هر گردشگر در حدود ۱۰ هزار تومان است. این گزارش بود که دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ۴۷. بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» تهیه کرد و نوشت: با توجه به هدف کمی ۸ میلیون گردشگر ورودی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار پیش‌بینی شده برای جذب هر گردشگر در حدود ۱۰ هزار تومان (یا به‌عبارتی کمتر از یک دلار است) که این هزینه شامل همه فعالیت‌های تعریف شده برای جذب گردشگران ورودی است و با میانگین هزینه‌کرد کشورهای رقیب خصوصاً در حوزه بازاریابی برای جذب گردشگر بسیار فاصله دارد.
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که در خصوص گردشگری داخلی نیز با توجه به هدف کمی ۷۵ میلیون نفر برای گردشگران داخلی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار اختصاصی برای هر گردشگر در حدود ۵ هزار تومان است که این هزینه شامل همه فعالیت‌های تعریف شده برای توسعه گردشگری داخلی است.

برف گنبد مسجد شیخ لطف الله را سفید نکرد

برف بخشی از گنبد شیخ لطف الله را سفید نکرد!

برفی که به‌تازگی در اصفهان باریده، روی بخش مرمت‌شده گنبد مسجد شیخ لطف الله ننشست این موضوعی بود که این هفته در فضای مجازی به سرعت پیچید. کارشناسان می‌گفتند که این اتفاق عجیبی است که علت آن را باید در مرمت جنجالی این گنبد بررسی کرد. اما همچنان مدیر پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان روی مرمت اصولی گنبد تاکید داشت.‌

ا ختصاص سوخت به کارگاه‌های صنایع دستی

جزئیات اختصاص سوخت به کارگاه‌های صنایع‌دستی اعلام شد

وزارت میراث فرهنگی به‌تازگی جزئیات اختصاص سوخت به کارگاه‌های صنایع‌دستی را اعلام کرده که براین اساس به کارگاه‌هایی که لوله‌کشی گاز ندارند، سوخت گرمایشی داده می‌شود.

این کار منوط به این است که مشخص شود رشته‌های صنایع‌دستی هرکدام چه سوختی و به چه مقدار نیاز دارند. در این راستا مقرر شد دفتر فناوری اطلاعات وزارت میراث فرهنگی این اطلاعات را روی سامانه‌ای که منتج به صدور مجوزهای صنایع‌دستی می‌شود، وارد کند؛ همچنین یک وب‌سرویس برای ارتباط مشترک وزارتخانه با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراهم شود. در همین‌راستا برای برخی کارگاه‌ها مثل سفالگری و شیشه‌گری سنتی و رشته‌های مشابه، «سوخت پروسه تولید» تخصیص پیدا کرد و برای بعضی از رشته‌ها سوخت فرآیندی مانند باتیک و چاپ قلمکار در نظر گرفته شد.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران