فهرست نویسی منابع و مستندات به صورت آنلاین در اختیار کاربران است

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد

فهرست نویسی منابع و مستندات به صورت آنلاین در اختیار کاربران است

فهرست نویسی منابع و مستندات به صورت آنلاین در اختیار کاربران است

رکوردهای فهرست نویسی منابع کتابی و غیر کتابی در بانک کتابشناسی و رکوردهای مستندسازی در بانک مستندات کتابخانه ملی به صورت آنلاین در اختیار کاربران داخل و خارج از سازمان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از وجود رکوردهای فهرست نویسی منابع کتابی و غیر کتابی در بانک کتابشناسی و رکوردهای مستندسازی در بانک مستندات به صورت آنلاین در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت که مجموع منابع و مستندات در اختیار کاربران داخل و خارج از سازمان قرار گرفته است.

طاهره یعقوب پور نرگسی مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان این مطلب، درباره فعالیت سامانه جامع صدور مجوز چاپ و نشر کتاب (پنجره واحد نشر) گفت: این سامانه در دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و به بهره برداری رسید. پنجره واحد نشر در سه حوزه صدور فیپا و صدور مجوز چاپ و واسپاری کتاب فعال است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت سامانه را به عهده دارد.

وی درباره فعالیت پنجره واحد نشر و تاثیر آن در فرایند صدور فیپا گفت: در پنجره واحد نشر در صورت وجود هرگونه نقص در مدارک ارسالی، این امکان فراهم است مدارک برای تکمیل به ناشر عودت داده شود و بدین ترتیب از ورود مدارک ناقص برای صدور فیپا جلوگیری می‌شود.

مدیر کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: باتوجه به اینکه برخی همکاران این اداره کل دورکار بودند، در اوایل اسفندماه سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا، امکان دورکاری برای تعداد بیشتری از همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به ویژه واحد فیپا، فهرست نویسی و مستندسازی فراهم شد و بر همین اساس همه توان و اهتمام خود را بر پاسخگویی به ناشران گذاشتیم تا با استفاده از ظرفیت دورکاری، صدور فیپا علی رغم کاهش ساعات کاری کارکنان دولت، مرخصی‌های کرونایی و تعطیلی‌ها به ویژه تعطیلات نوروز، همچنان با روند عادی انجام شود.

وی ضمن ابراز خرسندی بر پیشبرد فعالیت‌های فیپا و کسب رضایتمندی ناشران در زمان شیوع کرونا افزود: بر همین اساس خوشبختانه به همه درخواست‌های ناشران در حوزه صدور فیپا پاسخ داده شد و در شرایط شیوع کرونا از طریق ارتباط تلفنی و ایمیل بیش از پیش ضمن پاسخگویی به سوالات، مشاوره‌های لازم ارائه می‌شد.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تشریح فرایند صدور فیپا برای ناشران گفت: دریافت، ایجاد و تکمیل درخواست‌ها و فهرست نویسی کتاب، فرایند صدور فیپا را تشکیل می‌دهد که این فرایندها با همکاری واحد فیپا، گروه‌های فهرست نویسی و مستندسازی اداره کل پردازش و سازماندهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش زمان صدور فیپا اضافه کرد: تعداد روزهای پیش بینی شده برای صدور فیپا ۱۰ روز کاری است اما در بسیاری موارد صدور فیپا در مدت ۷ تا ۸ روز انجام می‌شود. در تلاشیم امکاناتی در پنجره واحد نشر فراهم آید، تا بتوانیم تعداد روزهای صدور فیپا را کاهش دهیم.

یعقوب پور گفت: در مواقعی مدارک ارسالی ناشران (درخواست های فیپا) ناقص است و اطلاعات ارسالی ممکن است با محتوا یا صفحه عنوان و صفحه شناسنامه متفاوت باشد و کار فهرست نویسی را با اخلال مواجه کند این موارد در چرخه پیگیری قرار می‌گیرند و صدور فیپا برای چنین درخواست‌هایی به طور طبیعی منوط به پاسخگویی ناشران و رفع اشکالات موجود است و همکاری ناشران و پدیدآوران در پاسخ به سوالات همکاران اداره کل پردازش و سازماندهی به تسریع کار و صدور فیپا در موعد مقرر کمک شایان توجهی می‌کند.

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه درباره تعداد فیپای صادر شده در سال گذشته گفت: در سال ۹۸ برای ۷۴ هزار و ۸۷۱ کتاب فیپا صادر شده است و صدور فیپا برای منابع غیر کتابی عدد ۱۹۸ را نشان می‌دهد.

وی با بیان این مطلب که صدور فیپای الکترونیکی از سال ۸۶ به صورت آزمایشی آغاز شد و از سال ۹۰ این فرایند فقط به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۶۱۰ ناشر در سامانه فیپا عضو شدند این تعداد شامل ۶۷ ناشر حقیقی و ۵۴۳ ناشر حقوقی است. هم اکنون رکوردهای فهرست نویسی منابع کتابی و غیر کتابی در بانک کتابشناسی و رکوردهای مستندسازی در بانک مستندات به صورت آنلاین در نشانی opac.nlai.ir)اوپک) سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اختیار همه کاربران داخل و خارج از سازمان قرار دارد.

یعقوب پور با اعلام اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و صدهزار رکورد در بانک مستندات ایجاد شده است، گفت: اطلاعات بانک مستندات شامل چهار حوزه موضوع، اسامی اشخاص، اسامی ناشران و سازمان ها است. لازم به یادآوری است که در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار رکورد مستند توسط گروه مستند سازی کتابخانه در بانک مستندات ایجاد شده است.

وی درباره تاریخچه ایجاد رکوردهای کتابشناسی و مستندات نیز اشاره کرد: رکوردهای کتابشناسی و مستندسازی از سال ۱۳۴۸ ایجاد شده و در قالب منابع چاپی در اختیار کاربران قرار گرفته است و از دهه هفتاد به بعد این منابع شکل الکترونیکی گرفته و اکنون پس از نیم قرن تجربه، بانک کتابشناسی و مستندات روزانه به روز رسانی می شود و هر روز صدها رکورد به این بانک ها افزوده می شود. متولی نخست تهیه و ایجاد اطلاعات این بانک‌ها مرکز خدمات کتابداری بود و در سال های بعد این مرکز با کتابخانه ملی ادغام و در نهایت همه رکوردهای موجود در بانک های مذکور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تولید می شوند.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *