گام اول برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال از سوی بهاروند/ لزوم انتخاب «دبیرکل قانونی» طبق اساسنامه

ورزشی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

گام اول برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال از سوی بهاروند/ لزوم انتخاب «دبیرکل قانونی» طبق اساسنامه

با تخلف اساسنامه‌ای صورت گرفته در انتخاب شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، انتخاب فردی مناسب برای این پست گام اول برای برگزاری انتخابات است.

گام اول برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال از سوی بهاروند/ لزوم انتخاب «دبیرکل قانونی» طبق اساسنامه – اخبار ورزشی –

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پس از استعفای مهدی تاج و انتخاب حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال برای پیشبرد امور و برگزاری انتخابات، باید در انتظار تغییرات دیگری هم بود. هر چند تغییرات در رأس فدراسیون و هیئت رئیسه نیاز به برگزاری انتخابات دارد، اما شرایط برای برگزاری انتخابات نیز نیازمند چند تغییر است.

مهدی تاج از تاریخ 15 آذرماه 97 به دنبال رفتن محمدرضا ساکت از سمت دبیرکلی به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشتگان، حکم سرپرستی دبیرکلی را برای ابراهیم شکوری صادر کرد. این در حالی بود که طبق ماده 38 و اختیارات رئیس فدراسیون و براساس بند 6-1 «پیشنهاد عزل یا نصب دبیرکل به هیئت رئیسه» به رئیس فدراسیون داده شده است. نامی از سرپرست دبیرکلی نیامده و به صراحت دبیرکل در اساسنامه گنجانده شده است. حتی دبیرکل نباید با صدور حکم مستقیم رئیس انتخاب شود، بلکه باید به هیئت رئیسه پیشنهاد شده و به تصویب برسد که در ادامه و ماده و بندهای مربوط به آن می‌آید.

از طرفی سرپرستی شکوری به گفته فریدون اصفهانیان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دو دوره سه ماهه (در مجموع شش ماه) بود، اما حالا بیش از یک سال از حکم او گذشته و این فرد همچنان اختیارات دبیرکلی را به عهده دارد.

اصفهانیان: تاج باید دبیرکل و نایب رئیس اول را مشخص کنداصفهانیان: تاج باید گزینه‌های دبیرکلی را اعلام کند

شکوری در شرایطی سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد که طبق ماده 60 اساسنامه، حضورش در این پست تخلف بود. همانطور که گفته شد در اساسنامه اشاره‌ای برای انتخاب سرپرست برای پست دبیرکلی نشده و عملاً رئیس فدراسیون نمی‌تواند برای این پست سرپرست انتخاب کند. حتی اگر سکوت اساسنامه در این خصوص را اینگونه تفسیر کرد که رئیس فدراسیون اختیار دارد برای پست دبیرکلی سرپرست انتخاب کند، باید طبق اساسنامه رفتار شود. یعنی اگر انتخاب سرپرست را تخلف ندانیم، رئیس فدراسیون موظف به معرفی دبیرکل به هیئت رئیسه است. طبق بند یک از ماده 60 اساسنامه که مربوط به دبیرکل است،«وی با پیشنهاد رئیس فدراسیون و تصویب هیئت رئیسه و با حکم رئیس فدراسیون منصوب خواهد شد». حالا این را در نظر بگیرید که طبق گفته هدایت ممبینی، هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در جریان انتخاب شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی نبوده و مهدی تاج بدون اطلاع آنها حکم او را امضا کرده است.

ممبینی: انتخاب شکوری طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال انجام نشده است/ در جریان این موضوع نبودیم

از اولین تخلف اساسنامه‌ای در انتخاب سرپرست دبیرکلی هم که بگذریم، طبق بند 3-2 ماده 60 اساسنامه، بازهم حضور شکوری در رأس امور اجرایی فدراسیون یا همان دبیرکلی، تخلف اساسنامه‌ای محسوب می‌شود. طبق این بند «دارا بودن حداقل 10 سال مدیریت که حداقل پنج سال آن در ورزش باشد» از شروط انتخاب دبیرکل است. شکوری هیچ کدام از این سوابق را نداشت و حکم سرپرستی دبیرکلی را از تاج دریافت کرد. هر چند در خصوص این حکم نیز حرف و حدیث بسیار بوده و هست که بسیاری این حکم را صوری می‌دانند. حکمی که گفته می‌شود فقط برای امضا کردن اسناد و دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در قبال محمدرضا ساکت، دبیرکل قبلی است.

در چنین شرایطی که حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون شده تا زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند، باید دید پیش از هر چیز او چه تصمیمی برای دبیرکلی فدراسیون فوتبال خواهد گرفت. دبیرکل در موضوع انتخابات، پستی حیاتی است که نیاز به تخصص و البته رعایت اساسنامه دارد.

دبیرکل در برگزاری انتخابات، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. به موجب ضمیمه الف اساسنامه فدراسیون فوتبال که دستورالعمل نحوه ثبت نام و بررسی مدارک نامزدهای پست‌های انتخابی این فدراسیون قانون را تشریح کرده، اکنون باید فردی به عنوان دبیرکل فدراسیون انتخاب شود. ماده 4 ضمیمه الف اساسنامه می‌گوید که؛ «کمیته‌ای مرکب از دبیرکل، مسئول امور حقوقی فدراسیون و یک کارشناس به انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون، پس از انقضای مهلت ثبت نام (که براساس ماده سه، 10 روز کاری تعیین می‌شود) تشکیل و حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری اسامی افراد واجد شرایط را به مراجع ذیصلاح اعلام می‌نماید». با این شرایط، نیاز مبرم است تا حیدر بهاروند در خصوص انتخاب دبیرکل و پیشنهاد آن به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اقدام کند تا هرچه زودتر تکلیف این پست مشخص شود.

تمام این موارد را باید از زاویه دیگری هم نگاه کرد. اینکه حکم ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی، مصوبه هیئت رئیسه را نداشته و از سوی رئیس فدراسیون امضا شده بود. با توجه به استعفای مهدی تاج و عدم حضورش در رأس فدراسیون فوتبال، حالا دیگر این حکم نیز اعتبار قانونی ندارد و عملاً با کنار رفتن رئیس سابق، احکام او نیز فاقد اعتبار است، مگر اینکه احکام صادر شده مصوبه هیئت رئیسه را داشته باشد. هیئت رئیسه‌ای که به صورت قانونی هنوز به کار خود ادامه می‌دهد. با این شرایط، چون حکم سرپرست دبیرکلی بدون مصوبه هیئت رئیسه بوده، از اعتبار ساقط شده و بهاروند باید هرچه سریع‌تر در خصوص معرفی دبیرکل اقدام کند.

شرایط فدراسیون فوتبال در حال حاضر، عادی نیست و مسائل مختلفی فوتبال را به سمت مشکلات متعدد سوق داده است. مشکلاتی از جمله فسخ قرارداد ویلموتس که هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است، انتخاب سرمربی تیم ملی و همچنین پشتیبانی از تیم فوتبال امید و تیم ملی بزرگسالان در راه صعود به المپیک 2020 و جام جهانی 2022 که در نبود رئیس، این مشکلات بیشتر نیز خواهد شد. به همین جهت وزارت ورزش و جوانان تأکید داشته که انتخابات فدراسیون فوتبال هرچه سریع‌تر برگزار تا تکلیف رئیس بعدی مشخص شود. باید دید بهاروند در این زمینه چه تصمیماتی خواهد گرفت تا شرایط برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال فراهم شود.

سکوت؛ واکنش شکوری به اتمام دوره سرپرستی‌اش در پست دبیرکلی/ پاسخ فدراسیون فوتبال چیست؟

گزارش از علیرضا محرمی

انتهای پیام/

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران