آمریکایی‌ها با فرهنگ و تمدن ایران مشکل دارند/ لزوم اجماع جهانی

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

چهره مشهور و جهانی ایران در حوزه مرمت میراث باستانی تاکید کرد؛

آمریکایی‌ها با فرهنگ و تمدن ایران مشکل دارند/ لزوم اجماع جهانی

آمریکایی‌ها با فرهنگ و تمدن ایران مشکل دارند/ لزوم اجماع جهانی

عبدالله جبل‌عاملی که در زمان دفاع مقدس تلاش‌های بسیاری برای توجه جهانیان به تخریب میراث فرهنگی ایران کرد، از ضرورت شکایت فوری ایران به مجامع فرهنگی جهانی در پی تهدید تازه ترامپ گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین لفاظی و گنده گویی خود پس از رخداد جانسوز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و از بیم انتقام سخت ایران، طی پیامی توئیتری به رجزخوانی پرداخت. دونالد ترامپ مدعی شد که در صورتی که ایران به اهداف یا منافع آمریکا حمله کند واشنگتن ۵۲ هدف در داخل ایران را برای حمله متقابل مشخص کرده است.

ترامپ در ادامه ادعاهای خود افزود: در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند آمریکا به ۵۲ هدف در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گرفته شدند) حمله خواهد کرد که برخی از آنها برای ایران و فرهنگ آن بسیار سطح عالی و حائز اهمیت است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف واقع خواهند شد.

آمریکایی‌ها پیشتر به صدام نیز دستور بمباران شهرهای تاریخی ایران را داده بودند

اما آیا ترامپ می‌تواند تهدید و گنده گویی خود مبنی بر هدف قراردادن مراکز و میراث فرهنگی ایران را عملی کند؟ پیشتر در دوران هشت ساله دفاع مقدس، صدام حسین نیز با گرفتن دستور از اربابان خود به زدن میراث تاریخی و فرهنگی ایران بویژه میراث شهر اصفهان پرداخت. در آن دوران دکتر عبدالله جبل عاملی، معمار و مرمت‌گر مشهور آثار باستانی مدیریت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اصفهان را بر عهده داشت. دکتر جبل عاملی با سفر به اروپا، توجه سازمان‌های جهانی را به تخریب آثار باستانی اصفهان در بمباران‌های هوایی جلب کرد و به ویژه خط سیر بمباران از میدان کهنه به سمت میدان نقش جهان را نشان داد.

میراث فرهنگی و تاریخی ما در زمان جنگ هشت ساله بسیار صدمه دید، البته ما شکی نداشتیم که این گونه تهاجمات صدام حسین لعنتی بدون مجوز از اربابان خارجی‌اش نبوده است و خود او به تنهایی جرا این کار را نداشت جبل عاملی که دکترای معماری از ایتالیا دارد از همکاران اوجینو گالدیری (معمار و مرمت‌گر شهیر ایتالیایی) در مرمت برخی از میراث تاریخی اصفهان بود و پس از جنگ نیز خود سرپرستی بازسازی مسجد جمعه اصفهان را بر عهده گرفت. خدمات او در حوزه مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی، ترجمه کتاب در این حوزه‌ها و تربیت دانشجویان مثال زدنی است. او مرمت خانه‌های تاریخی اصفهان، مدرسه‌های علمیه بازار اصفهان، بناهای تاریخی نایین و آثار باستانی کاشان، مسجد ابیانه و مسجد جامع نظنز و… را نیز انجام داده است.

استاد جبل عاملی درباره ادعای ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن میراث فرهنگی ایران به خبرنگار مهر گفت: ترامپ از این حرف‌های بی اساس بسیار زده است. البته ما از زمان جنگ ایران و عراق زخم خورده تخریب میراث فرهنگی‌مان هستیم. در آن دوران با کمک دوستان اروپایی‌ام که علاقه‌مند به میراث کهن فرهنگی و مذهبی ایران بودند و همچنین پژوهشگران برجسته خارجی که درباره میراث فرهنگی و تاریخی ایران کتاب نوشته بودند و من را نیز می‌شناختند، موضوع هدف قرار دادن میراث ایران را به سازمان‌هایی که ادعای دفاع از فرهنگ و میراث جهانی داشتند، بردیم و از این طریق توانستیم فشارهایی به سازمان ملل بیاوریم.

وی افزود: میراث فرهنگی و تاریخی ما در زمان جنگ هشت ساله بسیار صدمه دید، البته ما شکی نداشتیم که این گونه تهاجمات صدام حسین لعنتی بدون مجوز از اربابان خارجی‌اش نبوده است و خود او به تنهایی جرا این کار را نداشت. قطعاً هدف قرار دادن میراث مشهوری در سطح جهان یعنی مسجد جمعه اصفهان با موشک، هوس بازی یک دیکتاتور نبود و پشت آن دستوری از جانب اربابان جهانی او که مخالف فرهنگ و تمدن ایرانی بودند، وجود داشت. آمریکایی‌ها با فرهنگ و تمدن ایران مشکل دارند و تهدید به تخریب این فرهنگ نیز در سابقه سیاه آنها دیده می‌شود.

جبل عاملی ادامه داد: در آن دوران با همان سرعتی که هواپیمای مسافربری ایران را بر فراز آب‌های خلیج فارس زدند، میراث فرهنگی و تاریخی ایران را نیز بمباران می‌کردند و این داغی علاوه بر پیکر ایران عزیز بود. با تلاش‌هایی که شد سازمان ملل و یونسکو قدم گذاشت و مامورینی را به ایران فرستاد تا اینکه در نهایت زدن مراکز و میراث فرهنگی و تاریخی ایران و در نهایت جنگ هشت ساله تحمیلی متوقف شد.

این استاد و مرمت‌گر کهنه‌کار میراث فرهنگی ایران همچنین به عامل دیگر پایان بمباران شهرهای تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: برای ما مسجل بود که صرفاً دستور یونسکو، منجر به پایان هدف قرار دادن شهرهای تاریخی ایران توسط عراق نبود. یک عامل موثر در این جریان زدن و ساقط کردن هواپیمای بمب افکن گرانقیمت عراق در کوه‌های بختیاری توسط ایران بود و پس از آن عراق دیگر جرات زدن شهرهای تاریخی ایران را پیدا نکرد. باید از این تجربیات تاریخی برای امروز ایران درس گرفت.

زودتر شکایت کنید تا دیوانه دست به حماقت نزده است

جبل عاملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اقداماتی که ایران باید از نظر حقوقی درباره این تهدید ترامپ انجام دهد اشاره کرد: پیش از اینکه شما تماس بگیرید، دوستان و همکارانم در موسسه ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها) در ایران که در اصل شاخه یونسکو در ایران هستند، با من تماس گرفتند تا نظر خودم را اعلام کنم. من گفتم که بدون هیچ تاخیر و توقفی باید به یونسکو شکایت کنید و اخطار بدهید تا ساکت ننشینند. ایران باید زودتر شکایت و اعتراض کند. یعنی چه که این دیوانه نامرد ما را به زدن مناطق تاریخی و فرهنگی‌مان تهدید می‌کند؟

در زمان جنگ با همان سرعتی که هواپیمای مسافربری ایران را بر فراز آب‌های خلیج فارس زدند، میراث فرهنگی و تاریخی ایران را نیز بمباران می‌کردند و این داغی علاوه بر پیکر ایران عزیز بود. با تلاش‌هایی که شد سازمان ملل و یونسکو قدم گذاشت مترجم کتاب «مسجد جامع اصفهان» اضافه کرد: این تهدید موضوع حساسی است. آن نامرد دیوانه تهدید می‌کند که ما در حال جنگ هستیم و نمی‌داند که مناطق فرهنگی و تاریخی در حوزه مناطقی جنگی به حساب نمی‌آیند. سازمان‌های جهانی پیش از شروع جنگ جهانی دوم تصویب کرده بودند که مناطق فرهنگی و مسکونی نباید مورد حمله قرار گیرند. ایران باید سریع‌تر شکایت کند تا یک اجماع جهانی در مقابل آمریکا شکل بگیرد. میراث تاریخی و فرهنگی ایران که فقط متعلق به مردم ایران نیست، به جهانیان هم تعلق دارد و با این شکایت و شکل گیری اجماع جهانی باید متحدان آمریکا را از او جدا کرد.

جبل عاملی در پایان گفت: آمریکا سال‌ها بود که حق عضویت خود در یونسکو را نمی‌پرداخت و با حضور این دیوانه احمق دیگر رسماً از این نهاد بین المللی خارج شد. با این اوصاف اما ما باید در مجامع فرهنگی جهان شکایت خود را مطرح کنیم تا جهانیان جلوی این دیوانه نامرد را بگیرند.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران