بررسی موانع اجرای قانون سوت زنی در کشور

سیاسی
برترین ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات انجام پروژه سئو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

بررسی موانع اجرای قانون سوت زنی در کشور

موانع اجرای قانون سوت زنی در همایش مبارزه ملی با فساد بررسی شد.

بررسی موانع اجرای قانون سوت زنی در کشور – اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محبی دبیر ستاد امر به معروف و‌نهی از منکر در همایش ملی مبارزه با فساد با اشاره به نقش مردم در کنترل فساد اظهار داشت: در قانون اساسی امده است ارکان حاکمیت و عموم شاخه هایی که از حاکمیت در زیر مجموعه رهبری و به نوعی دولت محسوب می شوند تحت نظر مردم‌ هستند و انها می توانند بر آن امر و و نهی کنند.

وی افزود: با گذشت 40 سال از انقلاب و تصویب قانون اساسی تنها قانونی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر داریم مصوبه سال 94 است. عملکردمان نیز در این زمینه طوری بود که خیلی می گویند امر به معروف چه ربطی به فساد دارد.

وی با اشاره به نظارت مردم در غرب بر افشای فساد گفت: در غرب برای افشاگر فساد (سوت زن) قوانین حمایتی خوبی در نظر گرفته شده است.

وی‌ به مسیر طی شده برای رسیدن این قانون به مجلس فعلی گفت: کسی که می خواهد به این قانون رای دهد نیازمند نظارت است. به نظر مجلس ها برای چنین قانونی پای کار نمی ایند. آقای محمد دهقان از بانیان و افراد اصلی برای رسیدن این قانون به مجلس بود که از مجلس رفت و هنوز این قانون به مجلس نیامده است.

محبی با بیان اینکه در کشور قوانین حقوقی که بر کار مفسده آمیز نظارت می کنند،کم است، گفت: در عوض قوانینی وجود دارد که کار را برای اقدامات مفسده انگیز و حمایت از مجرمان راحت تر می کند.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر به فقدان قدانین حمایتی از افشاگران فساد در کشور اشاره کرد و گفت: در خارج از کشور برای افشاگر فساد زمینه هایی ایجاد می شود که اسناد سه جلدی محل زندگی و کار فرد تغییر کند تا بتواند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد اما در ایران افشاگر فساد موقعیت های شغلی اجتماعی و … خود را از دست می دهد.

معتمدی، استاد دانشگاه نیز با اشاره به تجربه اجرای قانون سوت زنی در سایر کشورها اظهار داشت: این قانون در سال 2010 در اوگاندا تصویب شد اما با بررسی شاخص فساد در این کشور بعد از این سال متوجه می شویم وضعیت این کشور در این زمینه بدتر شد.

وی با اشاره به دلیل این مسئله و بسترهای لازم برای اثر بخش بودن قانون سوت زنی گفت: سوت زنی مانند قوانین دیگر نیازمند بستر هایی برای اثربخشی است که شفافیت و ابزار آن دولت الکترونیک یکی از انهاست. اگر شفافیت در اجرای اقدامات دولتها و نهادها وجود نداشته باشد سوت زنی ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه گفت: آزادی بیان و مطبوعات از دیگر زمینه های مهم برای اثر بخشی این قانون است.

وی فرهنگ مردمی را سومین زمینه لازم برای این مسیله دانست و گفت: با توجه به فرهنگ در کشورمان برخی افشاگری فساد را نوعی دخالت در امور دیگران می دانند.
در ابتدای این‌همایش دو تن از افشاگران فسادهای سیستم بانکی و گمرک تجربیات خود را در این زمینه بیان کردند.

انتهای پیام/

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران