خبرنگاری که محنت‌های جهان اسلام از استکبار را مخابره می‌کرد

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

یادداشت‌های پیتر شول لاتور در «ملاحظات مسافر جهان» منتشر شد؛

خبرنگاری که محنت‌های جهان اسلام از استکبار را مخابره می‌کرد

خبرنگاری که محنت‌های جهان اسلام از استکبار را مخابره می‌کرد

«ملاحظات مسافر جهان« اثر شول لاتور، خبرنگارِ اسلام‌شناس آلمانی منتشر شد. او با امام مصاحبه کرده بود و مدام در مناطق جنگی بویژه جنگ‌های مستکبران بر علیه امت اسلام حضور داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ملاحظات مسافر جهان» نوشته Peter Scholl-Latour پیتر شول لاتور به کوشش اولریش ویکرت در ۳۶۸ صفحه در آلمان منتشر شد. بسیاری در آلمان معتقدند که هیچ‌کس به اندازه پیتر شول لاتور، کارشناس و خبرنگار مسائل خاورمیانه در آلمان، به مناطق بحرانی جهان سفر نکرده و ارزیابی درستی از مسائل خاورمیانه نداشته است.

او در طول فعالیت رسانه‌ای خود در بیشتر جنگ‌های جهان از جمله جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و… به عنوان گزارشگر حضور داشته است. اما بیشتر شهرت شول لاتور در میان مردم آلمان به خاطر حضور در جنگ ویتنام است. چرا که او به عنوان تنها خبرنگار آلمانی از پشت خطوط جنگی اخبار و گزارش‌های خود را مخابره می‌کرد.

شول لاتور همچنین برای ایرانیان نام شناخته‌شده‌ای است. این خبرنگار به هنگام بازگشت امام خمینی (ره) از پاریس به تهران در ۱۲ بهمن ۵۷ همراه ایشان بود. لاتور پنج سال پیش درگذشت، اما اولریش ویکرت در سال ۲۰۱۹، مجموعه‌ای از نوشته‌های لاتور درباره سفرهایش به مناطق بحرانی جهان را جمع‌آوری کرد و با عنوان «ملاحظات مسافر جهان» به چاپ رساند.

شول لاتور شخصیت برجسته‌ای در جهان اسلام است. او با شناخت کاملی که از دین اسلام و تمدن اسلامی داشت به ارائه گزارش‌های خود از خاورمیانه می‌پرداخت. شول لاتور متولد ۱۹۲۴ در شهر «بوخوم» آلمان بود و تحصیلات ابتدایی خود را در آلمان گذراند. در ادامه به دانشگاه سوربن رفت و در رشته علوم سیاسی تحصیلات دانشگاهی خود را پیگیری کرد.

البته پیش از آنکه به تحصیلات دانشگاهی بپردازد مدتی را طی سال‌های جنگ جهانی دوم در اسارت نیروهای آلمان به سر برد؛ چرا که او می‌خواست به نیروهای آزادی‌بخش فرانسه که علیه حکومت نازی‌ها می‌جنگیدند، بپیوندد. پس از تحصیلات در پاریس به بیروت سفر کرد و در آنجا به آموزش زبان عربی، تاریخ اسلام و آشنایی با دیگر علوم اسلامی پرداخت.

شول لاتور در کار حرفه‌ای خود به عنوان خبرنگار بسیار موفق بود، او عهده‌دار مسئولیت‌های مختلفی در رسانه‌های آلمانی از جمله تلویزیون آلمان بوده است. از ویژگی‌های پیتر برخورد مستقیم با موضوعات و حوادث و رویدادهای خبری بود، او برای تهیه گزارش به نقاط مختلفی سفر می‌کرد که بعضاً مخاطره‌انگیز بودند و سال‌ها از مناطق بحرانی جهان از جمله ویتنام، ایران، افغانستان و عراق گزارش می‌کرد.

این اسلام‌شناس آلمانی علاوه بر کار در رسانه‌های مختلف در زمینه نگارش کتاب‌های مختلف بسیار پر کار بود. از معروف‌ترین کتاب‌های او می‌توان به «مرگ در شالیزار» (درباره جنگ میان نیروهای آزاد ویتنام و قدرت‌های استعماری) و «الله مع الصابرین» اشاره کرد.

با اینکه او به صورت کلاسیک یک اسلام‌شناس محسوب نمی‌شود اما همواره حوزه کاری او با اسلام و کشورهای اسلامی گره خورده بود و به خاطر نظرات و گزارشاتی که از ایران و دیگر کشورهای اسلامی ارائه می‌کرد بسیار معروف و مورد توجه بود. علاوه بر این مکرراً به عنوان کارشناس مسائل اسلامی در نشست‌های تخصصی دعوت می‌شد و به ارائه تحلیل‌های متفاوت و منحصر به خود می‌پرداخت.

شول لاتور، امام خمینی (ره) را در سفر از فرانسه به ایران همراهی کرد و از نزدیک به تهیه گزارش از وقوع انقلاب ایران پرداخت. او با کمک زنده یاد صادق طباطبایی، با رهبر و معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران مصاحبه کرد. او به جز فیلم و گزارش‌های متعدد از چهارگوشه جهان بیش از ۳۰ کتاب هم نوشت. «زمان اعراب برای حقیقت» کتاب دیگری از شول لاتور درباره تغییرات اجتماعی و سیاسی در کشورهای عربی مانند تونس، مصر و لیبی است. او در ماه اوت سال ۲۰۱۴ در سن ۹۰ سالگی در آلمان درگذشت. با توجه به اهمیت او در جهان اسلام و نگاه ویژه‌ای که به کشورهای مسلمان داشت، ضرورت دارد که این کتاب و دیگر آثارش که هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند در دسترس ایرانیان قرار بگیرند. قطعاً این آثار به جز مخاطب عمومشان برای طیف خبرنگاران ایرانی نیز مفید است.

این خبر بر اساس اطلاعات دریافتی از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تدوین شده است.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران