روحانی:عده‌ای به ما می‌گویند چرا به وعده‌هایتان عمل نمی‌کنید؟/ آن وعده‌ها در شرایط صلح بود

سیاسی
برترین ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات انجام پروژه سئو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

روحانی:عده‌ای به ما می‌گویند چرا به وعده‌هایتان عمل نمی‌کنید؟/ آن وعده‌ها در شرایط صلح بود

رئیس جمهور گفت: عده‌ای به دولت می‌گویند شما قول‌هایی که اول دولت دادید را چرا نمی‌توانید عمل کنید؟ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم ولی بعد وارد جنگ شدیم.

روحانی:عده‌ای به ما می‌گویند چرا به وعده‌هایتان عمل نمی‌کنید؟/ آن وعده‌ها در شرایط صلح بود – اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه 9 دی) در مراسم روز صنعت پتروشیمی طی سخنانی با بیان اینکه خوشحالم که در خدمت سرداران بزرگ اقتصاد ایران در بخش پتروشیمی هستیم، اظهار داشت: ما در شرایط فشار و تحریم دشمن راهی را که صنعت‌گران ما انتخاب کرده بودند به خوبی توانستند ادامه دهند و این افتخار بزرگی برای تاریخ کشور است.

بازدید روحانی از نمایشگاه صنعت پتروشیمی + تصاویرروحانی: دشمنان راهی جز تسلیم در برابر اراده ملت ایران ندارند/ مردم خود را برای انتخابات پرشور آماده کنندتبریک روحانی به "پاپ‌فرانسیس" به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی(ع)

وی افزود: دوران تحریم و فشار نسبت به ملت ایران به سر خواهد آمد، یک روز زودتر و یا دیرتر؛ و دلیلش این است که دشمنان ما متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند و هدفشان این بوده که ما به میز مذاکره‌ای که هرچه آنها گفتند بکشانند و این کار در ایران اسلامی نشدنی است. ملت ما در سال 97 و 98 و خصوصا از 13 آبان سال گذشته که فشارهای حداکثری بر ما وارد شد، می‌بینیم که مردم ما به خوبی ایستادگی کردند البته این بخشی از این ایستادگی به مردم مربوط می‌شود که مردم بتوانند صبر داشته باشند و پیداست که شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، عده‌ای به دولت می‌گویند شما قول‌هایی که اول دولت دادید را چرا نمی‌توانید عمل کنید؟ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم ولی بعد وارد جنگ شدیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما جنگ را آغاز نکردیم و حتی بهانه‌ای به آنها ندادیم و جنگ را دشمنان ما شروع کردند؛ این حرف منطقی نیست که برخی که با دولت خرده‌فرمایش دارند و بگویند در سال 95 و فروردین سال 96 قول‌هایی دادی و فروردین 98 لحن شما فرق کرده؛ آن شرایط، شرایط صلح بود و الان شرایط جنگ است و در همه دنیا جنگ شرایط ویژه خود را دارد.

روحانی خاطر نشان کرد: از سال 97 جنگ همه‌جانبه اقتصادی علیه ما آغاز شد و دشمنان ما می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود و می‌خواستند دنیا را علیه ما بیاورند که نتوانستند و همچنین می‌خواستند جنگ را به عرصه حقوقی بکشانند و نهادهای بین المللی را علیه ما بیاورند، در جنگ اقتصادی نیز آنچه می پنداشتند حاصل نداشته و ما در این شرایط نیستیم که ملت ما در رفع نیازهای روزمره خودش دچار مشکل بشود. آمار چند ماه اخیر ما نشان می‌دهد که روند اشتغال ما علیرغم فشار و تحریم درست است و یعنی تولید در مسیر صحیح قرار دارد.

وی گفت: وقتی ما توانستیم تورم شدیدی که از پایان سال گذشته شروع شد را تا حتی در بهار سال جاری مهار کنیم و نگذاریم با آن سرعت حرکت کند و این یعنی دشمن ناموفق بوده است. در رشد اقتصادی که پارسال منفی بوده امسال شرایط متفاوت است و امید داریم که در سال آینده رشد ما منفی نباشد و این هم یعنی که دشمنان ما ناموفق بودند. همه رهبران بزرگ دنیا که با آنها ملاقات می‌کنیم به ما می‌گویند آمریکا اشتباه کرده و ناموفق بوده و این را نزدیک‌ترین دوستان آمریکا به ما می‌گویند.

روحانی همچنین گفت: آمریکایی‌ها محاسبه کرده بودند که پنج‌ماه یا شش‌ماه به مردم ما فشار می‌آورند و مردم هم به خیابان می‌آیند و علیه نظام‌شان شورش می‌کنند و آمریکایی‌ها را دعوت به حضور در ایران کره و برای آن‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند؛ این حداکثر نادانی و بد محاسبه کردن است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر ما آغازگر این جنگ بودیم ممکن بود مورد سوال و ایراد قرار بگیریم که چرا آنچه که امضا کرده بودید را زیر پا گذاشتید و اینگونه عمل کردید؟ در مسیر موفقیت اولین عاملی که ما را به موفقیت رسانده حضور شجاعانه مردم در صحنه بوده است.

روحانی اظهار داشت: دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفتی ما را تحت فشار بدهد درآمد ارزی ما دچار مشکل می‌شود، آنان بر درآمد نفتی ما فشار وارد کردند ولی صنعت پتروشیمی ما در میان درآمدهای صادراتی غیر نفتی ما در خط جلو قرار دارد. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که 20 درصد نیازهای ارزی کشور را صنعت پتروشیمی رفع می‌کند.

وی گفت: از آغاز دولت یازدهم در سال 92، میزان تولید پتروشیمی ما 50 میلیون تن در سال بوده و این عدد در پایان جهش دوم یعنی در سال 1400 به 100 میلیون تن می‌رسد. وقتی می‌توانیم در 8 سال در تولید محصول به دو برابر برسیم این یعنی جهش و پیشرفت. همچنین کار دیگری که انجام شده آماده‌سازی برای جهش سوم که طبق برآورد، تولید ما از 100 میلیون به 133 میلیون تن خواهد رسید.

رئیس‌جمهور گفت: امروز درآمد محصولات پتروشیمی 17 میلیارد دلار است که در جهش دوم، در سال 1400 به عدد 25 میلیارد دلار می‌رسیم و برآورد ارزش محصولات پتروشیمی برای جهش بعدی عدد 37 میلیارد دلار است که البته در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی این رقم هم قابل افزایش است.

رئیس‌جمهور گفت: همه اینها یعنی که در این مسیر، در شرایط تحریم موفق بودیم، وقتی شرایط عادی و معمولی است و وقتی هم که در شرایط فشار و مشکلات هستیم و می‌خواهیم سرمایه جذب کرده و صادرات داشته باشیم و پول حاصل از صادر کردن جنس را برگردانیم با مشکل مواجه می‌شویم و این شرایط سختی است. این از افتخارات صنعت پتروشیمی ماست و در منطقه در رده دوم عرصه تولید هستیم و با جهش سوم به تولیدگر اول در منطقه تبدیل خواهیم شد و این افتخار بزرگی است که شامل حال صنعت پتروشیمی است.

روحانی اظهار داشت: از طرف ملت ایران به عنوان نماینده مردم ایران از همه مدیران، کارآفرینان و همه صنعتگران سپاس‌گزاری می‌کنم چون در این شرایط، شما خدمت بزرگی انجام دادید. وقتی 20 درصد واردات کشور متکی بر به صنعت پتروشیمی می‌شود و وقتی بازار نیمایی بیش از 50 درصد به این صنعت متکی می‌شود یعنی این صنعت در سطح ملی تلاش می‌کند. باید بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات محصولات صنعت پتروشیمی به سامانه نیما وارد شود و بخش مورد نیاز صنعت پتروشیمی هم در اختیار این صنعت قرار بگیرد چون ما فقط به دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم بلکه می‌خواهیم همزمان درختان دیگری هم هرس کنیم تا آیندگان توسعه این صنعت را به خوبی ببنیند و از محاسن آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: ما آقای زنگنه را برای مسئولیت این کار انتخاب کردیم تا موضوع پتروشیمی را ساماندهی و هماهنگ کند، چون وزرای مختلف در دولت بوده‌اند که با این صنعت سروکار داشتند و ما اختیارات را به آقای زنگنه دادیم و کار بزرگی در این عرصه انجام شده است. از روزهای اولیه‌ای که او مسئول شد، به من گفت همه این صنایع خوب کار می‌کنند و نگرانی‌هایی که برخی در جامعه پخش می‌کنند، نادرست است و وقتی هم که او در دولت صحبت کرد نیز بر همین مسئله تاکید کرد.

رئیس‌جمهور در در ادامه گفت: پشتوانه دولت برای صنعت پتروشیمی مهم است و این صنعت برای کل نظام اهمیت دارد و مردم می‌بینند جبهه‌ای که در برابر دشمنان به خوبی در یکسال اخیر به خوبی مقاومت کرده، این صنعت و مدیران و کارگران این صنعت است، مردم از این خبرها خوشحال می‌شوند و اینها خبرهای خوب و خوشی برای ملت ماست؛ ملت ما وقتی قهرمانی، ایستادگی، پیشرفت و خودکفایی را می‌بیند خشنود می‌شود. اینکه این صنعت خوراک خود را خودش تأمین می‌کند کار بزرگی است و همچنین این سنعت نیازهای داخلی را تأمین کرده و بازار خارجی هم دارد و این یعنی که صنعت قدرتمندی است. وقتی می‌گوییم در نفت و گاز به‌دنبال خام‌فروشی نباشیم، یکی از راه‌های این مهم، توسعه پتروشیمی است. از آقای زنگنه پرسیدیم این شوقی که در صنعت پتروشیمی وجود دارد، در ساختن پالایشگاه هم هست؟ گفت اینجا بیشتر است و سود بیشتری دارد.

روحانی ادامه داد: اینکه اعلام شده که در جهش دوم و سوم به جایی می‌رسیم که خوراک پتروشیمی ما حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز است یعنی ما از خام‌فروشی فاصله می‌گیریم و به صنعتی می‌رسیم که انرژی ما را با ارزش افزوده به محصول جدید تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه نکته بعدی که باید به آن تکیه شود اقدامات پایین‌دستی است، خاطر نشان کرد: پتروشیمی خودش در بعضی جاها زنجیره است یعنی بخشی از پتروشیمی خوراک بخش دیگر را تأمین می‌کند، بنابراین در بسیاری از موارد امروز این صنعت پایین‌دستی‌اش است که اگر به آن توجه شود هم اشتغال و هم ارزش افزوده را بالا می‌برد. ما در این راستا باید سرمایه گذاری را در دو بخش خود پتروشیمی با همین روندی که جلو می‌رود و همچنین در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که می‌تواند محصولات مختلف را برای ما تولید کند حمایت کنیم. آقای زنگنه در جلسه اعلام کرد که ما باید در زمینه خوراک مایع نیز گام‌هایی برداریم و برای تنوع محصولات مختلف نیازمندیم که صنعت پتروشیمی با خوراک مایع حرکت خود را ادامه دهد البته ممکن است از نظر سود و درآمد فرق کند. البته می‌توانیم برای آن مشوّق بگذاریم یعنی دولت می‌تواند به راحتی مشوّق بگذارد و بنابراین باید این تنوع را به عنوان یک قدم در اینجا انجام دهیم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: اینکه آقای زنگنه اعلام کرد که زمستان امسال بخاطر خوب بودن وضعیت گاز به پتروشیمی‌ها فشاری وارد نشده و گاز آنها قطع نشده، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که امیدوارم سال آینده هم به همین شکل باشد.

روحانی اظهار داشت: در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی هم باید گام‌های مؤثری برداشته شود که موضوع تعرفه‌های ترجیحی با کشورها از آن جمله است. برای این منظور با کشورهای مختلف صحبت‌هایی انجام شده است. باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم زمینه را برای صادرات آسان‌تر و پرسودتر محصولات خود فراهم کنیم.

وی گفت: رفع مشکلات فعالان صنعت پتروشیمی در بخش گمرکات و همچنین مالیات از جمله گام‌های بعدی به‌منظور افزایش صادرات محصولات پتروشیمی است؛ از آقای زنگنه می‌خواهم که مشکلات صنایع زیر مجموعه پتروشیمی در حوزه گمرکات را در دولت مطرح کند تا رسیدگی و برطرف شود.

رئیس‌جمهور درباره پاسخگویی به درخواست صنایع زیرمجموعه پتروشیمی برای دریافت وام‌های ارزی و ریالی گفت: اینها از جمله گام‌های موثر در زمینه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی است؛ درباره وام ارزی باید با صندوق توسعه ارزی و بانک مرکزی گفت‌وگو کنیم تا مشکلات مربوطه کاهش یابد و همچنین در بخش اعطای وام‌های ریالی نیز باید رئیس بانک مرکزی با بانک‌ها صحبت کنند تا بخش بیشتری از اعتبارات خود را برای حرکت بهتر صنعت پتروشیمی اختصاص دهند. حرکت پرشوری که امروز در حوزه پتروشیمی انجام می‌شود به جز افتخاراتی که در حوزه صنعت به همراه دارد، افتخارات ملی هم برای ما بر جای می‌گذارد. اینکه ما در شرایط فعلی با روحیه بالا در حال فعالیت هستیم، این روحیه و اعتماد ملی و امید به آینده برای ما بسیار ارزشمند است. در این راستا صدا و سیما، روزنامه‌ها و همه رسانه‌ها باید روی جهش‌های دوم و سوم تولید محصولات پتروشیمی تبلیغ کنند چون این کار برای جامعه و نسل جوان و دانشجویان ما امیدواری ایجاد می‌کند. خودکفایی در بخش‌های مختلف بسیار ارزشمند است و باید از شرکت‌های دانش بنیان و نسل جوان دعوت کنیم تا شاهد پیشرفت‌های که در این زمینه داشته‌ایم باشد.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: امروز میان دولت و شرکت‌های مختلف پتروشیمی و هلدینگ‌ها هماهنگی خوبی وجود دارد و امیدواریم در دولت گام‌های موثری در جهت توسعه صنعت پتروشیمی و پیشرفت صنایع مختلف و کشور برداریم.

انتهای پیام/

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *