فاز اول توافق تجاری چین-آمریکا تنها روی کاغذ مانده است

اقتصادی
برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه اقتصادی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

حداقل در بخش انرژی

فاز اول توافق تجاری چین-آمریکا تنها روی کاغذ مانده است

فاز اول توافق تجاری چین-آمریکا تنها روی کاغذ مانده است

به اعتقاد کارشناسان، فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا، حداقل در بخش انرژی، به توافقی زیبا برای صادرکنندگان آمریکایی، اما فقط روی کاغذ، تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، به اعتقاد کارشناسان، فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا، حداقل در بخش انرژی، به توافقی زیبا برای صادرکنندگان آمریکایی، اما فقط روی کاغذ، تبدیل شده است.

تحلیل‌گران می‌گویند وعده چین برای افزایش ۵۲.۴ میلیارد دلاری خرید محصولات انرژی از آمریکا در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ (نسبت به سطح خرید این محصولات در ۲۰۱۷)، حتی در صورتی که چین مایل به انجام آن باشد، دور از دسترس است.

در متن این توافق آمده است: دو طرف توافق می‌کنند که این خریدها با قیمت بازار، بر اساس ملاحظات تجاری و شرایط بازار انجام شود. به ویژه در مورد کالاهای کشاورزی، این شرایط زمان‌بندی خریدها را در هر سال تعیین خواهد کرد.

در مراسم امضای این توافق، معاون نخست‌وزیر چین، لیو هی، صراحتاً گفت: خریدهای چین طبق تقاضای بازار در چین و مطابق با شرایط بازار انجام خواهد شد.

به عبارت دیگر، چین می‌گوید که خریدهای آن طبق شرایط بازار انجام خواهد شد.

اگر این چنین باشد، چین هم به علت شرایط دولتی و هم به علت شرایط بازار انرژی، نخواهد توانست مقادیر عظیمی نفت و ال‌ان‌جی از آمریکا وارد کند. تعرفه‌های چین بر روی برخی از محصولات انرژی آمریکا هنوز پابرجاست. ارزیابی تقاضای بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا هر روز سخت‌تر می‌شود. حتی ظرفیت توسعه یافته پالایشگاه‌های چین هم هنوز برای پالایش نفت خام سبک آمریکا تنظیم نشده است.

مساله مهمی که در بحث تقاضای بازار وجود دارد، این است که چین با وجود امضای توافق تجاری همچنان تعرفه ۵ درصدی بر روی واردات نفت خام آمریکا و تعرفه ۲۵ درصدی بر روی واردات ال‌ان‌جی از این کشور را اجرا می‌کند. با توجه به این که چین هیچ اشاره‌ای به برداشتن این تعرفه‌ها در آینده نداشته است، قیمت نفت و گاز آمریکا برای بسیاری از شرکت‌های چینی غیراقتصادی باقی مانده است.

آلن گلدر، معاون وود مکنزی، می‌گوید: تعرفه ۵ درصدی بر واردات نفت از آمریکا باعث می‌شود هیچ کدام از پالایشگاه‌های مستقل چین تمایلی به پالایش مقادیر زیادی از نفت آمریکا نداشته باشند.

از سوی دیگر در حالی که قیمت نفت در حال پایین آمدن است، چین باید نفت بیشتری از آمریکا وارد کند تا به سطح واردات نفت توافق شده برسد، چراکه این توافق بر روی قیمت دلاری واردات و نه حجم آن انجام شده است. این در حالی است که تقاضای نفت چین با توجه به شیوع ویروس کرونا که مسافرت‌ها را کاهش داده است، در حال افت است.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع