مهمانوازی عربی در خانه های بافته از نی/افزایش مضیف‌های خوزستان

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

مهمانوازی عربی در خانه های بافته از نی/افزایش مضیف‌های خوزستان

مهمانوازی عربی در خانه های بافته از نی/افزایش مضیف‌های خوزستان

۲۰ مضیف به رسم مهمانوازی عرب های خوزستان در کل استان ساخته شده تا نمایش دهنده فرهنگ میزبانی اعراب حاشیه تالاب های این استان در خانه های ساخته شده از نی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عرب‌های خوزستان فرهنگ خود را در مضیف به نمایش می‌گذارند. آنها مضیف هایی که ۶ هزار سال قدمت دارند را در قالب فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه مردم نهاد مسیان احیا می‌کنند تا هم از گردشگران استان میزبانی کنند و هم فرهنگ میزبانی خودشان را به دیگران معرفی کنند. آن هم در مضیف هایی که تنها در ایران و جنوب عراق ساخته در کنار تالاب‌ها از نی‌های خودروی هورالعظیم و شادگان و کارون و…. ساخته می‌شود.

نحوه ساخت مضیف را پیرمردهای تالاب نشین خوب بلد هستند به همین دلیل گروهی از جوانان عرب خوزستان هنر این پیرمردها را یاد گرفته اند و هر کجا که تقاضا باشد آن را برای میزبانی می‌سازند. برای این مضیف ها دری ساخته نمی‌شود. در مضیف برای همه مهمان‌ها باز است مهمان تا سه روز می‌تواند اینجا اقامت کند بدون اینکه از سوی میزبان مورد سوال واقع شود. بعد از سه روز میزبان می پرسد آیا چیزی نیاز دارد یا نه. در این مدت هم از سوی میزبان پذیرایی می‌شود با همان سبک و سیاق عربی و با قهوه عربی که طرز تهیه و حتی خوردن آن آدابی دارد که از سوی میزبان به مهمان توضیح داده می‌شود. مالکان این مضیف ها در طول ایام اربعین هم میزبان زائران بوده اند. هر زمان دیگری هم که به استان خوزستان بروید می‌توانید روی میزبانی عرب‌های خوزستان در این مضیف ها که حالا تعدادشان رو به افزایش است حساب باز کنید. مضیف هایی که سرتاسر تنها از نی ساخته شده اند و نه مصالح ساختمانی دیگر.

باسم حمادی سرپرست گروه هنری میسان که به ساخت این مضیف ها نیز مشغول هستند به خبرنگار مهر گفت: ۲۰ عدد مضیف در شهرهای ماهشهر، اهواز، خرمشهر، بستان، سوسنگرد، شوش و آبادان ساخته شده است حتی در تیر ماه امسال نیز یک مضیف در پارک ایران کوچک در جهانشهر کرج به همراه ۴ کپر دیگر ساخته شد. این مضیف ها در طول زمان دچار مشکلاتی می‌شوند بنابراین باید تقریباً هر ۱۲ سال از نو ساخته شوند با وجود اینکه قدمت ساخت این مضیف ها ۶ هزارسال است اما مضیفی که بیشتر عمر کرده باشد و در حال حاضر موجود باشد یک مضیف ده ساله است چون به مرور زمان این مضیف ها به رنگ قهوه‌ای سوخته در می آیند و پی و بدنه آنها به دلیل بارش باران و تابش آفتاب از بین می‌رود.

او گفت: باد و باران نمی‌تواند خللی در این خانه‌های ساخته شده از نی ایجاد کند حتی سیل هم نتوانست این مضیف ها را از بین ببرد تنها قاتل این مضیف ها آتش است. آتشی که چند سال پیش سه تا از مضیف ها را سوزاند.

این فعال گردشگری گفت: یک مضیف با ۵ نفر هنرمند در مدت یک هفته ساخته می‌شود. ما به غیر از این مضیف ها خانه‌های کپری هم داریم. در این خانه میزبان می‌نشیند و در مضیف مهمان. این کپرها هم نیمی از گل و نیمی دیگر از نی است. این خانه‌های ساخته شده از نی را هورنشین ها می‌سازند یعنی کسانی که نزدیک به تالاب زندگی می‌کنند. کپر مخصوص بادیه نشین ها و چادر را صحرا نشین ها برپا می‌کنند شهری‌ها هم که ساختمانهای با گل و خاک و سیمان می‌سازند.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران