هنوز 2 میلیون بیسواد زیر 50 سال داریم/ دشوار شدن یافتن بیسوادان

اجتماعی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

هنوز ۲ میلیون بیسواد زیر ۵۰ سال داریم/ دشوار شدن یافتن بیسوادان

معاون سازمان نهضت سوادآموزی از وجود ۲ میلیون بیسواد در گروه سنی زیر ۵۰ سال خبر داد و گفت: جست‌وجوی بیسوادان بسیار دشوار شده است.

هنوز 2 میلیون بیسواد زیر 50 سال داریم/ دشوار شدن یافتن بیسوادان – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا نخعی با اشاره به اینکه در سال 1979 ایران جزو کشورهای بیسواد دنیا شناخته می‌شود و نرخ باسوادی گروه سنی بالای 15 سال حدود 30 درصد کمتر از میانگین جهانی بود، اظهار‌ کرد: هم‌اکنون نرخ باسوادی 4.7 درصد بالاتر از میانگین جهانی است؛ میانگین جهانی در گروه سنی بالای 15 سال 82 درصد است و در ایران 87 درصد نرخ باسوادی را در این گروه سنی داریم.

وی افزود: مطابق نتایج سرشماری سال 95 هنوز در گروه سنی زیر 50 سال حدود 2 میلیون بیسواد داریم و نهضت سوادآموزی تدارک وسیعی را برای آنها انجام داده است؛ امسال 100 هزار کلاس درس داریر داریم و 50 هزار آموزش‌دهنده فعال و به درب خانواده‌ها مراجعه می‌کنند.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: گام نخست را باید بیسوادان بردارند؛ ما تمام امکانات را مهیار کرده‌ایم و مأموریت باسواد کردن بی‌سوادان جزو وظایف مدارس کشور است یعنی کافی است فرد بیسواد به نزدیکترین مدرسه محل سکونت مراجعه و اسم خود را ثبت کند.

باسوادی به شیوه حضور در کلاس و بدون حضور در کلاس

نخعی ادامه‌ داد: افراد بیسواد اگر در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند با حضور ‌آموزش‌دهنده، سوادآموزی آنها اتفاق می‌افتد اما اگر نتوانستند در کلاس‌ها حاضر شوند بسته آموزشی را دریافت و به کمک افراد باسواد خانواده و نزدیکان به شیوه فرد به فرد برای سوادآموزی اقدام می‌کنند.

وی تأکید‌ کرد: افراد بیسواد به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانند برای باسواد‌ شدن اقدام کنند و حتماً باید در فاصله کوتاهی شاهد این باشیم که حتی یک فرد بیسواد هم در کشور ما وجود نداشته باشد.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این پرسش که حدود سه درصد جامعه ایرانی زیر 50 سال، بیسواد هستند بیشتر این افراد در چه مناطقی حضور دارند؟ گفت: این افراد پراکنده هستند، شاخص سواد متأثر از شاخص‌های دیگر توسعه است و در استان‌هایی که شاخص محرومیت بیشتری دارند درصد بیسوادی بالاتر است.

فاصله باسوادی شهرها و روستاها 10 درصد کاهش یافته است

نخعی متذکر شد: فاصله باسوادی شهرها و روستاها در ابتدای آغاز فعالیت نهضت سوادآموزی 34.9 درصد بود، فاصله فاحشی را داشتیم و ساکنان روستاها از سواد کمتری برخوردار بودند اما این اختلاف هم‌اکنون حدود 10 درصد کاهش یافته است.

فاصله باسوادی زنان و مردان 6 درصد کاهش یافت

وی افزود:‌ فاصله باسوادی بین زنان و مردان که در ابتدای فعالیت نهضت سوادآموزی 23.4 درصد بود حدود 6 درصد کاهش یافته است همچنین جمعیت بیسوادان در کشور پراکنده است؛ هم‌اکنون یافتن بیسواد هم کار دشواری شده، یکی از مشکلات همکاران ما این است که افرای را شناسایی می‌کنند اما پس از بررسی مشخص می‌شود باسواد هستند به عنوان مثال از 100 نفر که شناسایی می‌شوند پس از بررسی فقط 5 نفر بیسواد هستند! به هر حال یافتن بیسواد بسیار دشوار شده است.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی درباره استان‌هایی که بیشترین جمعیت بیسوادان را دارند، گفت: استان‌های سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان از استان‌هایی هستند که به نسبت آمار جمعیتی بیشترین بیسواد در آنجا به ثبت رسیده است.

کاهش 37 درصدی بودجه سوادآموزی در سال 99/ 15هزار آموزشیار نهضت در مدارس آموزگار شدندصفر تا صد استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی

نخعی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، یادآور شد: محتوای آموزشی و روش‌های سوادآموزی بازنگری شده است و متناسب با شرایط روز آموزش‌ها ارائه می‌شود، از سال 95 به بعد در کلاس‌های سوادآموزی موضوعاتی همچون سواد رسانه‌ای و شناخت کامپیوتر ارائه می‌شود همچنین موضوع مهارت‌آموزی به شکل مهارت‌های زندگی، ارتباطات، گفت‌وگو و حل مسئله و مهارت‌های حرفه‌ای و فنی که به شغل منتهی می‌شود مدنظر است در حقیقت سوادآموری بستری شده است تا افراد مهارت بیاموزند و در سال‌های اخیر این موضوع بسیار پررنگ تعریف شده است.

انتهای پیام/

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات فلاشینگ نما در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *