مصاحبه| مشاور رئیس‌جمهور عراق: اولویت «صالح» حفظ منافع و ثبات عراق است/ چرا نامزد البناء به پارلمان معرفی نشد؟

بین‌الملل
برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

مصاحبه| مشاور رئیس‌جمهور عراق: اولویت «صالح» حفظ منافع و ثبات عراق است/ چرا نامزد البناء به پارلمان معرفی نشد؟

مشاور رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که اولویت برهم صالح برای معرفی نامزد نخست وزیری این کشور توجه به رهنمودهای مرجعیت عالی، درخواست‌های تظاهرات کنندگان و رضایتمندی جریان‌های سیاسی است.

مصاحبه| مشاور رئیس‌جمهور عراق: اولویت «صالح» حفظ منافع و ثبات عراق است/ چرا نامزد البناء به پارلمان معرفی نشد؟ – اخبار بین الملل –

«هاوژین عمر» مشاور برهم صالح رئیس جمهوری عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص نامه اخیر وی به پارلمان گفت: نامه برهم صالح به پارلمان عراق با مضمون استعفا نبوده است، اما در آن اعلام شده است که اگر از دید نمایندگان پارلمان عراق عدم معرفی نامزد فراکسیون البناء نقض قانون اساسی باشد وی آماده کناره گیری از منصب ریاست جمهوری خواهد بود.

عراق|جزئیات دیدار عبدالمهدی با برهم صالح

مشاور برهم صالح تاکید کرد که شرایط کنونی عراق، تناقض‌گویی‌های پارلمان در معرفی فراکسیون اکثریت و درخواست 170 نماینده جهت معرفی نامزد مستقل، در تاخیر پیش آمده در معرفی نامزد نخست وزیری عراق موثر بوده است.

مشروح این گفتگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

تسنیم: رئیس جمهوری عراق با امتناع از معرفی نامزد فراکسیون البناء به عنوان نخست وزیر جدید این کشور نامه‌ای را با عنوان اعلام آمادگی برای استعفا به پارلمان ارسال کرد که تفسیرهای متفاوتی از آن به عمل آمده است. علت اتخاذ چنین موضع‌گیری از سوی برهم صالح در این برهه خطیر از تاریخ عراق چیست؟

هاوژین عمر: عراق شرایط حساسی را می‌گذراند، تظاهرات و اعتراضات مردمی چند ماه است که ادامه دارد، دولت عراق آنگونه که لازم و شایسته بود نتوانست به درخواست‌های تظاهرات کنندگان عراقی جامه عمل بپوشاند، در چنین شرایطی بود که این تظاهرات به خشونت کشیده شد و درخواست‌هایی از جمله برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر کابینه مطرح شد و در نهایت عادل عبدالمهدی نیز از سمت خود به عنوان نخست وزیر استعفا کرد. اکنون لازم است که جایگزینی برای نخست وزیر مستعفی از سوی رئیس جمهوری و از فراکسیون اکثریت پارلمان نامزد شود تا در مهلت قانونی 30 روزه، عراق دارای کابینه جدید شود.

تداوم اعتراضات مردمی شرایط ویژه‌ای را بر عراق حکمفرما کرده است، بنابراین تعیین نخست وزیر جدید مانند دوره‌های گذشته، عادی و آسان نخواهد بود. تظاهرات‌کنندگان عراقی شروطی را برای نامزد جدید نخست وزیری اعلام کرده‌اند، به عنوان نمونه، این فرد نباید سمتی در کابینه‌های گذشته عراق داشته باشد و مواردی از این قبیل. رئیس جمهوری عراق با توجه به شرایط حساس کشور و درخواست‌های تظاهرات کنندگان از معرفی نامزد فراکسیون اکثریت خودداری کرد. برهم صالح خواستار معرفی نامزدی است که تلفیقی از رهنمودهای مرجعیت، شروط تظاهرات کنندگان و رضایت جریان‌های سیاسی را داشته باشد.

نامه رئیس جمهوری به پارلمان تاکید بر ضرورت تعیین چنین نامزدی است و در آن به علت عدم معرفی اسعد العیدانی استاندار سابق بصره نیز اشاره شده است. این نامه به هیچ عنوان استعفا نبوده است بلکه در آن تاکید شده اگر چنین اقدامی به منزله نقض قانون اساسی باشد آماده استعفا از منصب ریاست جمهوری خواهد بود. جریان‌های شاخص عراق هم از موضعگیری رئیس جمهور که در راستای حفظ آرامش عراق بوده است حمایت کرده‌اند.

تسنیم: سوال دوم به علل امتناع رئیس جمهوری عراق از معرفی نامزد ائتلاف البناء به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان این کشور برمی‌گردد که تا حدودی در پاسخ سوال نخست به آن اشاره کردید. آیا علت خاص دیگری در این موضعگیری برهم صالح دخیل است؟

هاوژین عمر: رئیس جمهوری عراق بر اساس قانون اساسی این کشور دارای اختیاراتی است. در مرحله گذشته که طی نامه‌ای رسمی از پارلمان درخواست معرفی فراکسیون اکثریت را مطرح کرد پاسخ‌های متنوع و متناقضی از سوی پارلمان به ریاست جمهوری واصل شده است، اطلاعات رسیده از پارلمان به بیش از یک فراکسیون به عنوان فراکسیون اکثریت اشاره داشته است، به عنوان نمونه، در نامه‌ای که با امضای معاون اول پارلمان عراق به ریاست جمهوری رسیده است فراکسیون سائرون را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کرده است. در نامه دیگری هم فراکسیون البناء وابسته به آقای هادی عامری فراکسیون اکثریت شناخته شده است. افزون بر این نیز نامه‌ای با امضای بیش از 170 نماینده پارلمان به رئیس جمهوری عراق ارسال شده است که درخواست کرده‌اند در این شرایط شخص مستقلی را به عنوان نامزد احراز پست نخست وزیری به پارلمان معرفی کند. چنین شرایطی در عدم معرفی نامزد البناء تاثیرگذار بوده است.

تسنیم: آیا برنامه مشخصی از سوی رئیس جمهوری عراق با هدف عبور از بحران کنونی این کشور وجود دارد یا نه؟

هاوژین عمر: برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق حتی قبل از شروع تظاهرات مردمی بر لزوم تغییرات بنیادین تاکید داشت و این مهم را بارها در نشست‌های صورت گرفته با حکومت و پارلمان مطرح کرده بود. به اعتقاد وی عراق پس از غائله داعش به بهبود وضعیت اقتصادی، ارائه خدمات رسانی مناسب به مردم، رسیدگی به نیازهای اولیه آنان، اهمیت به صنعت و تولیدات داخلی نیاز دارد. رئیس جمهور به همین مناسبت سعی بر تهیه طرح‌هایی برای ارائه به پارلمان داشت که از مهمترین آنها می‌توان به شورای عالی عمران و سازندگی عراق اشاره کرد، حتی بر آمادگی حضور در پارلمان و ارائه جزئیات لازم این طرح به اعضای پارلمان تاکید کرد. بنابراین پیش از شروع تظاهرات، اصلاحات اقتصادی به عنوان لازمه عبور عراق از مرحله پسا داعش مطرح بود، هدف اصلی از این اصلاحات پیشنهادی تنها رضایتمندی مردم بود.

رئیس جمهوری با پایبندی به قانون اساسی عراق نشان داده است که منافع ملی برای وی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است و بنابراین آماده نیست که علیه کشور همسایه عراق وارد ائتلاف با کشور دیگری شود. چنین برداشت‌هایی نمی تواند نشان دهنده واقعیت ها باشد.

در شرایط کنونی عراق درخواست‌های مردم، مرجعیت عالی و جریان‌های سیاسی مشخص است که می‌توان آن را در تشکیل کابینه‌ای موقت با هدف زمینه سازی برای انتخابات زودهنگام خلاصه کرد و رئیس جمهوری نیز بر چنین خواسته‌ای تاکید دارد. تنها مشکل پیش رو هم در تعیین نامزد نخست وزیری است که امیدواریم با درایت جمعی حل و فصل شود تا عراق از بحران کنونی و آینده نگران کننده آن نجات یابد.

تسنیم: گفته می‌شود که مواضع اخیر برهم صالح به ویژه در عدم معرفی نامزد فراکسیون البناء به مذاق آمریکایی‌ها خوش آمده است. آیا می‌توان گفت که رئیس جمهوری عراق تحت فشار واشنگتن به چنین سیاستی متوسل شده است؟

هاوژین عمر: آنچه که برای برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق اهمیت دارد حفظ منافع ملت و دولت این کشور است. رئیس جمهوری با پایبندی به قانون اساسی عراق نشان داده است که منافع ملی برای وی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است و بنابراین آماده نیست که علیه کشور همسایه عراق وارد ائتلاف با کشور دیگری شود. چنین برداشت‌هایی نمی‌تواند نشان دهنده واقعیت ها باشد. در نشست ریاض و حتی در نشست سران اتحادیه عرب با اظهارنظرهایی که مطرح کرد از سوی برخی ها به حمایت و نزدیکی به سیاست‌های ایران متهم شد. ایران و عراق دو کشور همسایه با سلسله منافع مشترکی هستند، ضمن اینکه عراق با آمریکا هم دارای روابطی است و منافع این دو کشور هم در وجود عراق با ثبات و آرام است و سیاست و عملکرد برهم صالح هم تنها با هدف حفظ منافع و آرامش عراق است و هیچ گاه علیه منافع کشور دیگری نخواهد بود.

انتهای پیام/.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات انجام پروژه سئو در تهران