واجد ارزش بودن خانه پدری سپهبد سلیمانی/تهدید اماکن فرهنگی ایران

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

واجد ارزش بودن خانه پدری سپهبد سلیمانی/تهدید اماکن فرهنگی ایران

واجد ارزش بودن خانه پدری سپهبد سلیمانی/تهدید اماکن فرهنگی ایران

واجد ارزش شناخته شدن خانه پدری شهید سپهبد سلیمانی، ادعاهای ترامپ درباره تهدید اماکن فرهنگی ایران و واکنش جهانی نسبت به آن از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در روز جمعه و اعلام عزای عمومی در سراسر کشور، موزه‌ها و اماکن گردشگری نیز در روز ۱۶ دی ماه به مناسبت تشییع پیکر او تعطیل شد.

معاون میراث فرهنگی کشور نیز از لغو برگزاری مراسم گرامیداشت ثبت جهانی مهارت ساختن و نواختن دوتار، که قرار بود روز شنبه ۱۴ دی در نیاوران برگزار شود، خبر داد. محمدحسن طالبیان گفت: در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و اعلام سه روز عزای عمومی در کشور، مراسم گرامیداشت ثبت جهانی مهارت ساختن و نواختن دوتار که قرار بود شنبه در محل کاخ نیاوران برگزار شود، لغو شد. برگزاری این مراسم به زمان دیگری موکول شده که زمان و محل برگزاری این مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد.

خانه پدری سپهبد سلیمانی واجد ارزش فرهنگی‌شناخته شد

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: خانه پدری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول ۱۵ دی ۹۸ واجد ارزش فرهنگی تاریخی تشخیص داده شد. در این جلسه در دفتر ثبت آثار برگزار و با نظر اعضای شورا با توجه به ارزش فرهنگی بنا، خانه پدری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان واجد ارزش فرهنگی تاریخی اعلام و بر این اساس مقرر شد تا با هماهنگی مالکان، استانداری کرمان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولویت حفاظت، مرمت با کاربری موزه و فرهنگی قرار گیرد.

در این هفته بیشتر خبرها حول موضوع تهدید ترامپ نسبت به اماکن فرهنگی ایران بود. رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که ۵۲ نقطه از ایران را مورد هدف قرار گرفته که بخشی از آنها اماکن فرهنگی مهم برای ایرانی هاست. پیرو این موضوع همه اظهار نظر کردند از فرهنگیان گرفته تا مؤسسات باستانی خارجی که اشراف زیادی در حوزه فرهنگ و هنر ایران داشته‌اند.

در پی این موضوع رئیس ایکوموس ایران از رئیس و اعضای کمیته‌های ملی ایکوموس جهانی (سازمان جهانی پاسداری از اماکن میراث فرهنگی جهان) خواست تا به اظهارات غیرقانونی ترامپ واکنش نشان داده شود.

واکنش روزنامه گاردین

روزنامه گاردین در یادداشتی به قلم Simon Jenkins و با انتشار عکسی از مسجد آقا بزرگ کاشان نوشته است: تهدید دونالد ترامپ مبنی بر تخریب اماکن ایران باستان لرزه‌ای به ستون فقرات هر فرد متمدن می‌اندازد. آمریکایی‌ها چطور می‌توانند بمباران پرسپولیس یا مساجد اصفهان را توجیه کنند؟ فقط دیوانگان می‌توانند این اماکن را "تهدیدی برای آمریکا" بدانند. این کار هم تراز اعمال خرابکارانه داعش در پالمیرا و موصل است.

جالب اینجاست که شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۲۳۴۷ تخریب میراث فرهنگی، مکان‌های مذهبی و آثار باستانی را محکوم کرده و هجوم عمدی به میراث فرهنگی کشورها را به منزله جنایت جنگی دانسته است.

ایرینا بوکووا مدیرکل سازمان بین المللی یونسکو گفته است: نابودی میراث فرهنگی یک جنایت و یک تاکتیک جنگی است که در بلندمدت از طریق پاکسازی فرهنگی، ساختار جوامع را از هم گسیخته می‌سازد. حمایت و دفاع از میراث فرهنگی، اهمیتی فراتر از یک مسأله صرفاً فرهنگی دارد؛ دفاع از میراث، ضرورتی امنیتی است که از مسأله دفاع از زندگی انسان‌ها جدایی‌ناپذیر است.‌

ارائه بسته تشویقی برای گردشگران چینی ایران‌

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران از ارائه بسته‌های تشویقی برای گردشگران چینی حاضر در ایران همزمان با سال نوی چینی خبر داد.

پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: کشور چین به‌عنوان یک مقصد هدف، برای جذب گردشگران خارجی شناخته می‌شود که به‌دلیل جمعیت بالای مسافر، نزدیکی مسافت و اشتراکات فرهنگی یکی از اهداف مهم گردشگران ایرانی است. به‌طور متقابل ایران نیز چنین وضعیتی برای چین دارد و عرضه بسته‌های تشویقی می‌تواند گردشگران چینی را برای سفر تعطیلات سال نو به ایران ترغیب کند.

وی افزود: برنامه‌های سال نوی چینی شامل جشن‌های مرتبط با آداب و رسوم سال نو چینی، تخفیف در مراکز اقامتی و پذیرایی، حضور راهنمایان چینی زبان در موزه‌ها و مراکز گردشگری است. براساس دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تهران به‌عنوان یکی از ۱۰ استان منتخب در اجرای برنامه‌های سال نو چینی برای جذب گردشگران است که انتظار می‌رود اعلام برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده به تورگردانان این کشور موجب حضور بیشتر گردشگران چینی در تهران شود.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران