چالش‌های مهم پیش روی قاره سبز؛ ترامپ انگلیسی و آمریکایی عناصری مسئله ساز برای اروپای2020

بین‌الملل
برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه ورزشی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

چالش‌های مهم پیش روی قاره سبز؛ ترامپ انگلیسی و آمریکایی عناصری مسئله ساز برای اروپای۲۰۲۰

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۰ را در حالی با سران جدید آغاز می‌کند که همچنان باید برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی بسیاری تلاش کند.

چالش‌های مهم پیش روی قاره سبز؛ ترامپ انگلیسی و آمریکایی عناصری مسئله ساز برای اروپای2020 – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در گزارشی به مهمترین چالش های پیش روی اتحادیه اروپا در سال 2020 پرداخته و نوشت: در این میان یک چیز کاملا مشخص است و آن این است که برگزیت همچنین در سال 2020 هم اروپا را به خود مشغول خواهد کرد. این مسئله قابل پیش بینی است که انگلیس در آخر ژانویه سال جاری میلادی بعد از یک عضویت 47 ساله این اتحادیه را ترک کند. اما این مسئله مبهم است که بعد از این نقطه عطف در ماه های آینده اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

این مسئله بیشتر به بی ثباتی "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس بر می گردد. "کریستوس کاتسیولیس"، رئیس دفتر بنیاد "فریدریش ابرت" در لندن این طور این اوضاع را توصیف می کند که ما دقیقا نمی دانیم که با چه جانسونی روبرو هستیم.

ترامپ انگلیسی چالشی بزرگ برای اروپا

"کاتسیولیس" بر این عقیده است که این مسئله کاملا نامشخص است که آیا جانسون بعد از پیروزی انتخاباتی خود در ماه دسامبر بیشتر به سبک ترامپ به دنبال رقابت قدرتی با اتحادیه اروپا است و یا سیاستی عملی تر را همان گونه که در زمان عهده داری شهردار لندن انجام می داد دنبال خواهد کرد.

"جانسون" باید بعد از خروج از اتحادیه اروپا درباره یک توافق تجاری با 27 عضو این اتحادیه مذاکره کند. جانسون یک دوره زمانی فشرده را برای نهایی کردن این مذاکرات در نظر داشته و بر این عقیده است که تا پایان سال 2020 باید این توافق صورت گیرد.

بسیاری از کارشناسان این مسئله را غیر ممکن ارزیابی می کنند که تنها در عرض 11 ماه یک توافق تجارت آزاد بین طرفین منعقد شود.

گزارش| ایران و تاجیکستان در 2019 و چشم‌انداز 2020سال 2020 آبستن بحران‌های جدید جهانی؛ چالش‌ها در عرصه امنیت بین‌المللنگاهی به مهمترین وقایع سیاسی پیش رو جهان در سال 2020

"کاتسیولیس" این واقعیت را که جانسون می خواهد به صورت قانونی از تمدید دوران گذار در انگلیس جلوگیری کند را دلیلی بر این مسئله دانست که اروپاییان در ماه های آینده بیشتر با یک ترامپ در انگلیس روبرو خواهند بود.

در ادامه این مطلب آمده است که مسئله این است که جانسون وعده داده که یک توافق تجاری بدون تعرفه های گمرکی با اتحادیه اروپا را به دست خواهد آورد، بدون اینکه خود را به قواعد بازار داخلی اروپا پایبند نگه دارد. اما بعید است که اروپاییان چنین هدیه ای را به راحتی به لندن ارائه دهند.

کاتسیولیس انتظار دارد که جانسون به زودی در سال جدید میلادی برای یک توافق تجاری با آمریکا پیشنهاداتی را ارائه دهد. این کارشناس غربی در این باره گفت که من احتمال می دهم که وی این را به عنوان ابزار فشاری در برابر اتحادیه اروپا به کار خواهد برد.

این کارشناس اروپایی بر این عقیده است که اتحادیه اروپا باید از روی برنامه به این مسئله واکنش نشان دهد. به گفته وی تاثیرات برگزیت بر اروپا کم تر از تاثیرات آن بر انگلیس فاجعه بار خواهد بود.

کاتسیولیس همچنین این پیشنهاد را ارائه داد و اظهار داشت: برای اینکه طرفین در آینده بتوانند به یک همکاری مشترک ادامه دهند این مسئله معقول است که به جای یک توافق تجارت جهانی توافق های دو جانبه بیشتری با لندن از جمله در زمینه تبادل داده ها، مقابله با تروریسم و یا همکاری های علمی منعقد شود. به گفته وی در این راستا می توان از مدل برخورد اتحادیه اروپا با سوئیس استفاده کرد.

برگزاری همه پرسی اسکاتلند در هاله‌ای از ابهام

اینکه سیاست داخلی انگلیس چگونه پیش خواهد رفت مسئله‌ای است که در سال 2020 زیاد به آن پرداخته خواهد شد. از آنجایی که اسکاتلندی ها از برگزیت حمایت نمی کنند وزیر اول اسکاتلند تصمیم دارد همه پرسی دیگری درباره استقلال این منطقه از انگلیس برگزار کند.

چنین همه پرسی در سال 2014 برگزار شد، اما در آن زمان هنوز صحبتی از این مسئله نبود که انگلیس به زودی این اتحادیه را ترک می کند. در همه پرسی 5 سال گذشته اسکاتلندی ها به استقلال خود از انگلیس رای منفی دادند.

بهر حال این مسئله مشخص نیست که این درخواست حزب حاکم اسکاتلند برآورده شود. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در هر صورت می خواهد از جدایی اسکاتلند جلوگیری کند.

اروپا باید در کنار آمریکا و چین حرفی برای گفتن داشته باشد

در آن سوی بحران برگزیت اتحادیه اروپا در سال 2020 باید تمرکز خود را بر موضوعات دیگری هم بگذارد. وظیفه اصلی اروپاییان تنها حل بحران برگزیت نیست، بلکه همچنین در سال آینده این مسئله برای اروپا مطرح است که در عرصه سیاست جهانی در کنار آمریکا و چین حرفی برای گفتن داشته باشند. این دو قدرت به صورت فزاینده ای در پی انزوای سیاست تجاری هستند، اما اتحادیه اروپا حامی چند جانبه گرایی است.

از طرفی پارلمان اروپا که سال گذشته مجددا انتخاب شد نسبت به دوره قانونگذاری قبلی شکاف های بیشتری دارد. "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان که سیاست های واحد اروپایی را در بسیاری زمینه ها رد می کند همچنان در کشورش بر کرسی قدرت نشسته است.

مناسبات اروپا با چین چگونه خواهد بود؟

نویسنده در ادامه با اشاره به شرایط متزلزل دولت ایتالیا نوشت: مجارستان و ایتالیا از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که به ویژه به سرمایه گذاری ها در چین امیدوارند و این مسئله یک موضع گیری واحد اتحادیه اروپا در برابر چین را در گذشته دشوار کرده است. اینکه توافق در این باره در سال جدید میلادی چگونه به دست خواهد آمد در نشست اتحادیه اروپا-چین که در دوران ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال 2020 برگزار می شود مشخص خواهد شد.

در این اوضاع، "اورزولا فون در لاین"، رئیس جدید کمیسیون اروپایی اعلام کرده است که اروپا باید با زبان قدرت سخن بگوید. به گفته وی این مسئله می تواند در یک سیاست تجاری تهاجمی تر در برابر پکن هم اعمال شود.

در دوران ریاست "یان کلو یونکر"، بر کمیسیون اروپایی چین هم زمان به عنوان شریک تجاری و یک رقیب اقتصادی برای اروپا مطرح بود. حالا این مسئله با هیجان زیادی دنبال می شود که آیا اروپا در مسئله مشارکت شرکت چینی هوآووی در اینترنت نسل پنجم می تواند به رویکرد مشترکی دست یابد.

مناسبات اروپا با عنصر مسئله سازی به نام "ترامپ"

اینکه مناسبات اروپا با "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا چگونه پیش خواهد رفت از جمله می تواند در دیدار "فون در لاین"، رئیس جدید کمیسیون اروپایی با ترامپ که اوایل سال 2020 برگزار می شود مشخص شود. موضع اتحادیه اروپا درباره مسئله تعرفه های گمرکی بالا بر واردات خودروی اروپا از طرف آمریکا واضح است. اوضاع پیچیده تر می شود وقتی منافشات با آمریکا بر سر پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 که تا پایان سال 2020 باید نهایی شود هم مطرح می شود.

ترامپ تلاش می کند برای حمایت از منافع آمریکا از این پروژه گازی جلوگیری کند. آمریکا تحریم هایی را علیه شرکت های مشارکت کننده در این پروژه گازی مد نظر قرار داده است. بهر حال کمیسیون اروپایی اعلام کرده است که این تحریم ها علیه این پروژه گازی را نخواهد پذیرفت.

اروپا در پی یافتن راه حلی برای موضوعات آب و هوا، بودجه و مهاجرت

در کنار مناسبات با چین و آمریکا اتحادیه اروپا در سال جدید میلادی در عرصه سیاست داخلی باید به توافقاتی در برخی مسائل دست یابد که عبارتند از سیاست آب و هوا، تقسیم پناهندگان و بودجه آینده اتحادیه اروپا.

در زمینه سیاست آب و هوایی کمیسیون اروپایی در دسامبر گذشته پیشنهاداتی را در قالب پروژه ای موسوم به "معامله سبز" ارائه داده که در قالب آن اروپا باید تا سال 2050 در زمینه زیست محیطی خنثی شود.

با این حال چالش مستقیم، اجرای این برنامه کمیسیون اروپایی برای سال های آینده خواهد بود. این طرح با هدف کاهش حداقل 50 درصدی انتشار CO2 تا سال 2030 در مقایسه با سال 1990 انجام شده است. یکی از کارشناسان غربی اجرای این طرح کمیسیون اروپایی را دشوار ارزیابی کرده است. به اعتقاد وی این مسئله نه تنها به اختلافاتی که در این زمینه بین کشورهای عضو این اتحادیه وجود دارد بر می گردد، بلکه به مباحث ملی در این باره که چه چیزهایی می توان از شهروندان انتظار داشت هم مربوط می شود.

از طرفی ارتباط تنگاتنگی بین مسئله حفاظت از آب و هوا در اروپا و مذاکرات این اتحادیه درباره بودجه آینده وجود دارد. "فون در لاین" درخواست کرده است که برای تحقق اهداف آب و هوایی اتحادیه اروپا باید تا حدود 100 میلیارد یورو آماده شود. این هزینه باید در بودجه آینده اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود. اما مسئله این است که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکاف بودجه‌ای بزرگی در این اتحادیه ایجاد می شود که پر کردن آن اختلافاتی را در این اتحادیه ایجاد کرده است.

مسئله مهاجرت هم همچنان از چالش های این اتحادیه در سال جدید میلادی خواهد بود. فون در لاین اعلام کرده که دربهار آِینده طرحی را برای این منظور ارائه می دهد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آن موافقت خواهند کرد. مجارستان، لهستان و جمهوری چک همچنان مخالف طرح اتحادیه اروپا برای تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا هستند و این مسئله مشخص نیست که فون در لاین برای خروج از این بن بست چه راهی را انتخاب خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات طراحی سایت در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات انجام پروژه سئو در تهران