آمریکایی‌ها دیگرهراس شده‌اند/آسیب‌پذیری آمریکا واضح است

فرهنگی
برترین ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ماشین عروس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره ون در تهران

وب سایت آسمان در راستای ارائه اخبار در زمینه های گونان اقدام به ارائه خبردرضمینه فرهنگی خود با بهترین گرداوری خبر از معتبر ترین منابع به نقل از خبرگذاری ایسنا نموده. لذا در این ضمینه شما را به مطالعه خبر فوق به نقل از خبر گذاری ایسنا مینماید.

سعیدرضا عاملی در رونمایی از کتاب «تاریخ مصور آمریکا»:

آمریکایی‌ها دیگرهراس شده‌اند/آسیب‌پذیری آمریکا واضح است

آمریکایی‌ها دیگرهراس شده‌اند/آسیب‌پذیری آمریکا واضح است

کتاب تاریخ مصور آمریکا نوشته دکتر فاطمه شفیعی سروستانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر آئین رونمایی کتاب تاریخ مصور آمریکا نوشته دکتر فاطمه شفیعی سروستانی دانش آموخته دکترای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور دکتر سعید رضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر محمد کاظم سجاد پور استاد دانشکده روابط بین الملل و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه و دکتر سید محمد مرندی مدیر گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در محل این دانشکده برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی در این مراسم درباره این کتاب گفت: مصور بودن این کتاب، ایهام دارد چون هر کسی که نگاه می‌کند گمان می‌برد که این کتاب فقط تصاویر است در حالی که نویسنده کوشیده است با بهره گیری از اینفوگرافی توضیحاتی درباره هر موضوع ارائه دهد.

وی ادامه داد: تاریخ نگاری آمریکایی بیشتر ایدئولوژیک است و بیشتر پژوهشکده های تاریخ امریکا، کوشیده اند آمریکا را از زمان کریستوف کلمپ تجزیه و تحلیل کنند و انقلاب آمریکا و تشکیل دولت ایالات متحده در آثار آنان مغفول واقع شده است. کتاب تاریخ مصور آمریکا، تاریخ آمریکا رااز ۱۱ هزار سال قبل آغاز کرده است و تمدن آمریکایی در ۱۱ هزار سال پیش مورد دقت نویسنده بوده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران این کتاب را یکی از جامع ترین آثار فارسی برای تاریخ آمریکا دانست و گفت: نویسنده چهار سال برای نوشتن این کتاب تلاش کرده است. از منظر فراگیر (دربرگیری) این اثر فقط اثری تاریخی نیست و نویسنده کوشیده است به صورت موضوعی تمدن آمریکایی را بررسی کند. مسائلی چون شبه نظامی گری، میهن پرستی، بورس آمریکایی و نظام پارلمانی آمریکا از نکاتی است که نویسنده در آمریکا پژوهی خود به آن می پردازد.

عاملی یادآور شد: همچنین نویسنده به ابعاد باستان شناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و روابط بین الملل ایالات متحده آمریکا نیز پرداخته است. پس این کتاب، صرفاً روایت تاریخی نیست و موضوعات متنوعی را از کشور آمریکا پوشش می دهد.

وی بااشاره به اینکه نگاه انتقادی به آمریکا در دنیا یک سنت شده است، اظهار داشت: این کتاب هم با نگاهی انتقادی به آمریکا می پردازد. نخستین کتابی که درباره آمریکا در کشور ما منتشر شد، متعلق به سال ۱۳۰۴ است که در قالب سفرنامه نگاری نوشته شده است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: در زمان گورباچف، آمریکا شناسی در روسیه پررنگ تر بود. اکنون کشورهای دنیا در حال تجدید سازمان هستند. چین نخستین کشوری است که به دو تکه کردن اینترنت فکر کرد. متأسفانه تلقی ای که در جامعه ما درباره اینترنت ملی روسیه پدید آمد، اشتباه است زیرا روسیه به دنبال محدود سازی اینترنت خود نیست. آنها به دنبال مدیریت حکمرانی خود بر اینترنت هستند.

عاملی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز در دره سیلیکون ولی امریکا بیشتر افرادی که در زمینه فناوری اینترنت کار می کنند از کشورهای دیگر هستند، اما در امریکا یک نوع دیگر هراسی پدید آمده است. آنها سعی می کنند فاصله خود را با دیگر مناطق دنیا حفظ کنند. این تفکر غلط است که فکر کنیم آمریکا در نقطه ای قرار دارد که آسیب پذیرنیست. پایگاه های نظامی آنها در سراسر دنیا نشان می دهد که آنها تا چه اندازه آسیب پذیر هستند.

به گفته وی، در دو زمینه ارتباط مردمی با عرصه مخالف با وضعیت موجود در آمریکا و ارتباط با بخش های دانشگاهی و علم و فناوری نیازمند سیاست گذاری های جدید هستیم و می توانیم با این عرصه ها ارتباط برقرار کنیم زیرا این عرصه ها با منافع آمریکا در ارتباط هستند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پایان سخنان خود از ناشر کتاب خواست با توجه به بهای بالای کتاب، نسخه ارزان تر آن را نیز تولید کند تا این کتاب بتواند در اختیار اقشار مختلف قرار گیرد.

دیگر سخنران این برنامه محمد کاظم سجاد پور بود که به وجه تصویرگری کتاب پرداخت و گفت: این اثر کتاب زیبایی است که از نظر تصویری مخاطب را جذب می کند. همچنین حروفچینی، جداول کتاب و قطع بزرگ آن دیگر نکات ویژه اثر هستند.

به گفته وی، هرچند مبنای این کتاب تاریخ نگاری است اما اثری تحقیقی محسوب می شود زیرا مقالات متعددی در این اثر از مناظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور آمریکا را مورد تحلیل قرار داده است.

سجاد پور این کتاب را اثری خوب در حوزه مطالعات آمریکا توصیف کرد و گفت: با مطالعه این کتاب، فقط آمریکا را درک نمی کنیم بلکه می توانیم شناختی از تمام کشورهای غربی به دست بیاوریم. این کتاب گام مهمی در آمریکا شناسی است زیرا انصاف علمی را به صورت همه جانبه رعایت کرده است.

وی در انتقادی به این اثر، اظهار داشت: متأسفانه اسامی افراد و مکان ها در این کتاب فقط به زبان فارسی درج شده است. در حالی که نویسنده باید به منظور شناخت مخاطب از نحوه نگارش و تلفظ آن اسامی، آنها را به صورت انگلیسی نیز در کتاب درج می کرد.

دکتر محمد مرندی نیز در این برنامه گفت: چندین سال پیش که در پی راه اندازی رشته مطالعات جهان در دانشگاه تهران بودیم، هنوز در ایران مطالعاتی در زمینه غربی ها صورت نمی گرفت این در حالی است که آنها به صورت فعالانه، سنت شرق شناسی داشتند و با آنکه به زبان فارسی مسلط نبودند، این رشته را در کشور خودشان تدریس می کردند. ما در رشته مطالعات جهان کوشیدیم تا از اساتید خارجی بهره بگیریم و آثار روز آمریکا و کشورهای غربی را در این دانشکده تدریس کنیم. هرچند منتقدانی از کشورهای دیگر نسبت به این رشته وجود دارد اما معتقدیم که چرا آنها علیرغم اشراف نداشتن به زبان فارسی باید به موضوع شرق شناسی و ایران شناسی بپردازند. ما سعی می کنیم با نگاه انتقادی اما منصفانه به مطالعات جهان بپردازیم.

فاطمه شفیعی سروستانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: همه به خوبی می دانیم که کشورهای غربی استعمارگر هستند اما استعمارگری امریکا به معنای تاراج منابع نیست. برخی زوایای آمریکا مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته بود و در این کتاب کوشیدند تا با نگاه منصفانه به آن موضوعات بپردازند.

منبع | Refrence

بزرگترین ارائه دهنده خبرهای گوناگون در ضمینه های مختلف در بستر وب به صورت فوق العاده سریع

برترین ارائه دهنده خدمات امداد خودرو در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات اجاره اتوبوس در تهران

برترین ارائه دهنده خدمات الو قلیون در تهران